Risteilyaluksen konehuoneessa tapahtui räjähdys ja laiva joutui tuuliajolle arktisella alueella eikä lähistöllä ole muita aluksia. Laivan kapteeni käski matkustajat kokoontumisasemille 2. huhtikuuta aamulla kello 8.00. Laivan jättämistä vaikeuttavat liekit, kuumuus ja tiheä savu. Useat ovat myös loukkaantuneet vakavasti. Tällä kertaa kyseessä oli tositilanteen sijaan Arctic Coast Guard Forumin (ACGF) operatiivinen Polaris 2019 -harjoitus. Selkämerellä Uudenkaupungin edustalla vaikeuksiin joutuneen aluksen avunpyynnön vastaanottaa meripelastuskeskus MRCC Turku. Laivan sijainti on etäisellä arktisella alueella, eikä lähistöllä ole ilma- tai merialuksia, MRCC Turku pyytää apua muilta Arktisen alueen viranomaistoimijoilta. Lentotoiminnan koordinaattori ja onnettomuuspaikanjohtaja alkavat toteuttaa meripelastussuunnitelmaa. Paikalle saapui meripelastuskykyä Suomesta, Ruotsista Norjasta, Tanskasta, Islannista ja Venäjältä. Polaris 2019 -meripelastusoperaatioon osallistui kuusi laivaa, kolme helikopteria ja kaksi valvontalentokonetta. Kahdeksasta ACGF-jäsenmaasta kuusi toi omia yksiköitään harjoitukseen. Osallistuvat yksiköt kykenevät suorittamaan mm. etsintä- ja meripelastustehtäviä, palonsammutusta ja ympäristöonnettomuuksien torjuntaa. Harjoituksen kalustoon lukeutuivat ulkovartiolaiva Turva, Norjan merivartiolaiva Nordkapp, Venäjän merivartiolaiva Nadezhnyi , Ruotsin monitoimialus KBV 202, sekä öljyntorjunta-alus Halli ja miinalautta Pansio. Harjoitukseen osallistui lisäksi kaksi Rajavartiolaitoksen H215-meripelastushelikopteria, Puolustusvoimien NH90-kuljetushelikopteri sekä Norjan NH90-helikopteri. Kyseiset helikopterit pystyvät suorittamaan monia erilaisia tehtäviä, kuten meripelastusta, etsintää, evakuointia ja palonsammutusta. Harjoitukseen osallistuivat myös Islannin Dash 8 ja Tanskan Challenger 604 -valvontalentokoneet. Ne kykenevät tuottamaan tilannekuvaa onnettomuusalueelta ja suorittamaan etsintä- ja tunnistustehtäviä. Kaikkiaan hätätilanteeseen joutuneesta maalialuksena toimineesta ja Raumalle tukeutuneestas monitoimimurtaja Fennicasta evakuoitiin harjoituksen aikana 286 matkustajaa evakuointikeskukseen Susiluodon merivartioasemalle. Suuronnettomuusharjoitus päättyi tiistaina alkuillasta.
Polaris 2019 oli Arctic Coast Guard Forumin toinen operatiivinen harjoitus. Foorumin ensimmäinen harjoitus, Arctic Guardian, järjestettiin syyskuussa 2017 Reykjavikissa, Islannissa. Polaris 2019 -harjoitus keskittyi massapelastusoperaatioon (MRO), meripelastukseen (SAR), hätähinaukseen ja laivapalojen sammuttamiseen. Live-harjoituksen lisäksi Polaris 2019:ssa järjestettiin viestiharjoitus Foorumin jäsenmaiden johtokeskusten välillä. Kaikki ACGF:n kahdeksan jäsenmaata ovat osallistuneet harjoituksen suunnitteluun ja toteutukseen. Viestiharjoitukseen osallistuvat MRCC Turku (Suomi), JRCC Greenland (Tanska), JRCC Iceland (Islanti), JRCC Bodø (Norja), MRCC Murmansk, MRCC Saint Petersburg, MRCC Kaliningrad, MRCC Dikson ja MRSC Arkhangelsk (Venäjä), JRCC Göteborg (Ruotsi), RCC Atlantic Area Command Center (USA) sekä JRCC Halifax ja JRCC Trenton (Kanada).
Rajavartiolaitoksen päällikön sijainen kenraalimajuri Pasi Kostamovaara muistuttaa tuoreessa sisäministeriön blogissaan, että suuri merellinen monialaonnettomuus voi valitettavasti olla edessämme milloin tahansa, eikä sen tapahtumapaikkakaan ole etukäteen tiedossa. Kostamovaara toteaa myös, että onnistuminen tässä vaativassa työssä on varmistettava riittävillä resursseilla ja suorituskykyisellä kalustolla. Erityisen tärkeää olisivat helikoptereiden tukeutumisen mahdollistavat alukset, joita Suomella on yksi. Vartiolaiva Turvan kaltaisia aluksia kaivataankin lisää. Monitoimilaiva kykenisi myös ympäristövahinkojen torjuntaan. Edellinen yllättävä evakuointitilanne tuli eteen Norjassa 23. maaliskuuta, kun Viking Sky alukselta evakuoitiin huimat 479 ihmistä helikoptereilla vinssaamalla. Pasi Kostamovaaran blogi: Suomen on kyettävä vastaamaan suureen merionnettomuuteen Lue myös:
|
|||