Airbus UpNext, joka on Airbusin kokonaan omistama tulevaisuuden lentoliikenneratkaisuja kehittävä tytäryhtiö on kehittänyt laajalti ratkaisuja kohti autonomista matkustajakonetta. UpNext on osa Airbusin innovoinnin ekosysteemiä, joka luo kehittää ja rakentaa nopeasti koehankkeita erilaisten teknologisten läpimurtojen ympärille.
Vuonna 2022 Airbus UpNext sai valmiiksi ATTOL-kehityshankkeen (Autonomous Taxi, Take-off and Landing), jossa Airbus A350-1000 -koelentokoneella suoritettiin autonomisia lentoonlähtöjä, lähestymisiä, laskeutumisia sekä rullaamista.
Koelentojen aikana uudet teknologiset ratkaisut avustivat lentäjiä lennon aikana, mahdollistivat simuloidun lentäjien inkapasitaation aikana turvallisen laskeutumisen ja rullaamisen lentoasemalla.
Käytetyt tekniset ratkaisut mahdollistavat laskeutumiset myös huonon näkyvyyden menetelmien ollessa käytössä. Sensorit ja konenäkö tunnistavat kiitotien algoritmien sekä uusien laskentamallien avulla. Airbusin mukaan automaattinen laskeutuminen onnistuu tulevaisuudessa mille tahansa lentokentälle maailmassa riippumatta nykyisin automaattisten laskeutumisten käyttöön tarjolla olevista maalaitteista. Kiitotievaatimusten tulee täyttyä käyttävän konetyypin vaatimusten mukaisesti. DragonFlyn konenäkö toimii ihmistä nopeammin ja käytössä on sensoreiden lisäksi konenäköalgoritmeja sekä kehittynyttä lentoratalaskentaa. Järjestelmä näkee 360 astetta ympärilleen, tunnistaa maastonmuodot ja maamerkit. Se mahdollistaa siis ympäristön havainnoinnin ja turvallisen operoinnin siihen nähden. Järjestelmä mahdollistaa myös laskeutumiset huonon näkyvyyden olosuhteissa tai haastavissa sääolosuhteissa entistä paremmin.
Rullausavustinta on käytetty jo todellisissa olosuhteissa Airbusin kotikentällä Toulousen Blagnacissa. Teknologia varoittaa lentäjiä esteistä, avustaa oikean tilannenopeuden säilyttämisessä sekä opastaa kiitotielle erillisen liikkuvan karttapohjaratkaisun avulla. DragonFly-hankkeen yhtenä tavoitteena on arvioida autonomisten järjestelmien toteutettavuutta sekä tarkoituksenmukaisuutta turvallisemman ja tehokkaamman toiminnan tukemiseksi. Nyt DragonFly-hanke on koelentojen loppuvaiheessa ja niitä on Airbusin mukaan jäljellä vielä noin kolmen kuukauden verran. Koelentosarja antaa Airbus UpNextille mahdollisuuden päivittää tai vahvistaa teknologisia ratkaisuja integroitaviksi tulevaisuuden lentokoneohjelmissa. Airbus UpNext käynnistää seuraavaksi hankkeen, jossa konenäön algoritmeja kehitetään edelleen juuri laskeutumisia ja rullauksia avustavien järjestelmien tarpeisiin. Nyt käynnissä olevassa koelento-ohjelmassa ovat olleet mukana Airbusin tytäryhtiöiden lisäksi myös ulkoiset kumppanit kuten Cobham, Collins Aerospace, Honeywell, Onera ja Thales.
Lentokonevalmistajilla on käynnissä myös hankkeita, joissa pyritään vähentämään lentäjien määrää ohjaamossa. Airbusin eMCO-hanke eli Extended Minimum Crew Operations (SiPO, Single Pilot Operations ja Project Connect) mahdollistaisi lähitulevaisuudessa yhden lentäjän mallin matkalentovaiheessa vuoteen 2025 mennessä.
Samalla tekoäly ja koneoppimishankkeet ovat kehittyneet vauhdilla. Näiden kehityshankkeiden tiekartoissa on kolme merkittävää vaihetta. Niistä ensimmäinen on ihmisen avustaminen, toinen ihmisen ja koneen yhteistoiminta ja viimeisenä vaiheena autonominen ratkaisu. Suurempana tavoitteena ovat siis autonomiset operaatiot ilman lentäjiä mahdollisesti jo niin pian kuin 2030-luvun alussa. MH Lue myös:
|
|||