Vaihteleva sää antoi oman leimansa Suomen ilmailuliiton vuoden 2016 päälentonäytökselle Kuopion Rissalan lentokentällä. Yleisölle riitti nähtävää ja koettavaa historiallisista koneista nykypäivän ensilinjan hävittäjiin, joista taivaalla nähtiin F/A-18 Hornet ja JAS 39 C Gripen. Taivaalla havaittiin myös Rissalan historiasta tuttu nuolimuoto. Lauantaiaamun sääennusteet saivat varmasti monet näytösvieraat jäämään kotiin mutta todellisuudessa sade jäi ennusteisiin nähden vähäiseksi ja pilvikorkeus mahdollisti ohjelman läpiviennin. Pahimmat sateet ja jyrähtelevä ukkonen kiersivät näytösalueen. Jopa aurinko ja sinitaivas pilkahtelivat aamun jälkeen useaan otteeseen. Sadekuurojen lomassa edennnyt aamu käynnistyi Suomen Ilmailuliiton puheenjohtajan Petteri Tarman tervehdyksellä ja aina upean Douglas DC-3 -matkustajakoneen saapumisella. Aamusta esityslinjalla nähtiin vesikoneen nousu trailerin päältä sekä Kuopion lennokkikerhon suurten lennokkien esityksiä. Säätilan takia ohjelmasta jäi pois mm. laskuvarjohypyt ja historiallisen Gloster Gauntletin esitys, koska kone ei tuuliolosuhteiden takia päässyt paikalle. Peruutusten listalle liittyi jo perjantaina myös Luftwaffen Eurofighter pari sekä niitä tukenut Transall-kuljetuskone. Lentoposti.fi:n saamien tietojen mukaan Kuopioon oli tulossa myös yksi jättimäinen yllätysvieras, joka kuitenkin peruttiin mahdollisesti jopa poliittisen tilanteen takia. Päivän jatkui matalan pilvikorkeuden ja sadekuurojen aikaan helikopterien esityksillä. Maavoimien MD500:n jälkeen esityslinjalla nähtiin NH90-kuljetushelikopteri. Niitä seurasi Rajavartiolaitoksen uusi H215 -helikopteri, joka hyödynsi esityksessään Juurusveden läheisyyttä ja esitteli Bambi Bucket -sammutussäiliönsä toimintaa. Ilmatieteen laitoksen osastolla kysyimmät asiat olivat sateen aikana koska sade taukoaa ja auringon pilkahdellessa, että koska sataa taas. Osastolla esiteltiin myös tuoretta sääoppia harrasteilmailijoille -oppimateriaalia, joka on tehty yhteistyössä Trafin kanssa. Toimintaansa alueella esittelivät mm. Suomen Ilmailumuseot, joiden uudehkossa esittelykontissa kulkee mukana Hawk-suihkuharjoituskoneen ohjaamo-osa. Samalla mukana on myös museokauppa. Ilmailutuotteita tapahtumassa näytösvieraille kauppasivat myös suositut Aviation Shop ja aiemmin SIL Shoppina ja Ilmailukauppana tunnettu Hobby Center. Lentokouluista toimintaansa esittelivät Patria Pilot Training, Salpauslento ja Suomen Ilmailuopisto, jonka Embraer Phenom nähtiin myös lentonäytösosuudessa. Taivaalla nähtiin kotimaisen siviilitaitolennon ylpeys Arctic Eagles sekä Ilmavoimien Valmet Vinka ja Bae Systems Hawk -soolot. Niiden jälkeen taivaalle nousi yksi näytöksen pääesiintyjä eli värikkäät Baltic Beesin L-39C Albatross -koneet. Iltapäivän kattauksessa oli mukana myös Valtion Lentokonetehdas Viima II -koulukone, joka on ensimmäinen jäsen Suomeen suunnitellusta historiallisesta lentävästä laivueesta. Ilmavoimien hävittäjähankinta näkyi vahvasti Kuopiossa, kun kaikki viisi hävittäjävalmistajaa olivat paikalla esittelemässä ratkaisujaan. Saabin JAS 39 C Gripenin lisäksi monitoimihävittäjänsä toi paikalle BAE Systems, joka edustaa Eurofighter Typhoonia. Amerikkalaisvalmistajat Lockheed Martin ja Boeing olivat paikalla toisistaan poikkeavalla strategialla. F-35-konetta valmistava Lockheed Martin esitteli yleisölle konettaan Cockpit Demostrator -simulaattorillaan, kun Boeing oli lähes piiloutunut VIP-teltan tiloihin. Ranskalainen Dassault ja sen monitoimihävittäjä Rafale näkyivät oman osastonsa lisäksi melkoisesti panostaessaan oransseihin lippalakkeihin, joita oli viikonlopulle varattu jaettavaksi huimat 12 000. Suihkumoottorin jylyä näytöslinjalle toivat päivän loppupuolella esiintyneet Midnight Hawks ja Romanian MiG-21 Lancer. Mukana olleista viidestä hävittäjävalmistajasta ainoana ilmassa nähtiin Ruotsin ilmavoimien nykyinen JAS 39 C Gripen Stefan Kaarlen ohjastamana. Hän on lentänyt Gripenillä yli 2000 lentotuntia. Viimeisenä esiintyneen Suomen Ilmavoimien Hornetia komensi sooloesityksen aikana upeasti Kuopion oma poika kapteeni Ville Hirvonen. Lentokonevierailut olivat suosittuja ja jonoa muodostui ajoittain mm. MC-130J Commando II -kuljetuskoneen ja CV-22B Osprey -tiltrotorin luo. Myös saksalaisten merivalvontakone P-3 Orion keräsi ulkopuolelleen melkoisesti ihmettelijöitä. Järjestäjä ei ole vielä vahvistanut omaa lukuaan lauantain näytösvieraiden määrästä. Laajalla näytösalueella oli varoivaisten arvioiden mukaan kuitenkin noin 3000-5000 näytösvierasta. Tapahtuma jatkuu vielä sunnuntaina 19. kesäkuuta kello 10.00 alkaen.
Lue myös aiempia Lentoposti.fi-juttuja Rissalan näytöksen valmisteluvaiheesta: Bell Boeing V-22 -tiltrotor saapui Rissalan näytökseen - HX-hävittäjävalmistajat kiinnostivat mediaa Vuoden päälentonäytös rakentumassa Rissalaan - ensimmäiset koneet harjoittelivat torstaina
|
|||