Air France maksaa korvauksia lentoturman uhrien omaisille. Korvausta maksetaan 17 500 euroa. Yhtiö aikoo järjestää myös muistotilaisuuden onnettomuuden uhreille. |
|||
Viranomaiset eivät enää pidä todennäköisenä koneen hylyn löytämistä. Myös suurin osa turman uhreistä jäänee kateisiin. Etsintäalue on tällä hetkellä 19 000 neliökilometriä. Asiantuntijoiden mukaan Air Francen lentoturman onnettomuuskone näyttää hajonneen jo ilmassa. Tutkijat perustelevat johtopäätöstään kuolonuhrien ruumiinavaustuloksilla ja merestä löytyneillä suurikokoisilla koneen kappaleilla. Kuolonuhrien ja koneen mustien laatikoiden etsintä vaikeutuu jatkuvasti. Etsintöjen lopetuspäiväksi on alustavasti sovittu 25. kesäkuuta. |
|||
Viranomaiset ovat onnistuneet löytämään onnettomuuskoneen peräsimen ja muita osia merestä 1000 kilometrin päästä Fernando de Noronhan saarista koilliseen. Löydettyjen uhrien määrä on noussut jo kahteenkymmeneenneljään. Yhdysvallat on lähettänyt alueelle kaksi erityistä kuuntelulaitetta etsimään "mustia laatikoita" meren pohjasta. Lue lisää » |
|||
Finnair ja muut Aviation Global Deal -ryhmään kuuluvat lentoyhtiöt yhdessä The Climate Groupin kanssa kertoivat tänään päästövähennystavoitteista, joita ryhmä ehdottaa sisällytettäväksi Kööpenhaminan ilmastokokouksessa mahdollisesti syntyvään lentoliikenteen päästökauppasopimukseen. AGD-ryhmä esittää maailmanlaajuista toimialakohtaista sektorisopimusta lentoliikenteelle, joka kattaisi kaikkien kansainvälisesti liikennöivien lentoyhtiöiden hiilidioksidipäästöt. Päästövähennykset saavutettaisiin globaalien tavoitteiden avulla. AGD:n esitys sisältää kolme skenaariota, joissa päästöjä vähennetään 50-80 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Lue lisää » |
|||
Brasilian ilmavoimat kertoo löytäneensä kahden Atlantilla kadonneen Air Francen AF447:n lennon matkustajien ruumista. Ne ovat ensimmäiset merkit turman uhreista. Lisäksi alueelta löydettiin muuta tavaraa. Joukossa on koneen istuin sekä reppu, jossa oli Air Francen lippu. |
|||
Ranskan onnettomuustutkinta BEA:n mukaan onnettomuuskone lähetti ennen turmaa 24 ACARS-viestiä. Viesteistä neljätoista tuli yhden minuutin aikana kello 0210-0211UTC. Tutkijat kertovat viestien pitävän sisällään tietoa ongelmista nopeustiedossa ja eri järjestelmissä kuten automaattisen tehonsäädön ja automaattiohjauksen osalta. Onnettomuuden aikaista säätilaa tutkijat kutsuvat normaaliksi kyseisellä alueella ja onnettomuusaikaan sääilmiöt olivat jo heikentymässä. Ennen ja jälkeen tapahtumapäivän sääilmiot ovat olleet jopa voimakkaampia. |
|||
Air France:n A330-200 matkustajakone on kadonnut lennonjohdolta eteläisen Atlantin yläpuolla. Koneessa on 216 matkustajaa ja 12 hengen miehistö. Lento AF447 oli matkalla Rio de Janeirosta Pariisiin. Ranskan lentoviranomaisten mukaan Airbus 330-200 katosi tutkista Atlantin yllä Brasilian rannikon tuntumassa. Sen oli määrä laskeutua Pariisiin puolenpäivän jälkeen Suomen aikaa. Viranomaisten mukaan koneesta ei ole havaintoa Espanjan, Marokon eikä Ranskan tutkissa. Koneessa ollut polttoainekin on ehtinyt jo kuluneen ajan perusteella loppumaan. Lue lisää » |
|||