Airbus lopettaa jättimäisen nelimoottorisen A380 -koneen valmistuksen. Tilauksia suurasiakkaan eli Emiratesin kanssa on muutettu A380-koneista kaksimoottorisiin A330neo ja A350 -laajarunkoihin. Tämä päättää myyntiponnisteluista huolimatta pitkään huonosti kaupaksi käyneen superjumbo-ohjelman vuoden 2021 aikana. Airbus ja Emirates vahvistivat 31. tammikuuta 2019 käyvänsä keskusteluja yhtiöiden välisestä A380-sopimuksesta. Niiden sisällöstä ei tuolloin kerrottu enempää. Emirates on A380 -ohjelman suurin asiakas. Operaattori vahvisti helmikuussa 2018 tilaavansa 20 uutta A380-konetta sekä 16 koneen optiot. Kaksikantisia jättikoneita oli Emiratesin vuoden 2018 tilausvahvistus mukaanlukien tilattu kaikkiaan 343 kappaletta. Tämän tilauksen piti taata Airbusille A380-koneohjelman tuotannon jatkuvuus vuoteen 2027 saakka. Jos optiotkin olisi vahvistettu niin tuotanto olisi jatkunut ainakin vuoteen 2029 saakka. Eurooppalaisvalmistaja ilmoitti 14. helmikuuta 2018 päässeensä sopimukseen Emiratesin kanssa A380 -tilausten vähentämisestä 162 koneesta 123 koneeseen. Seuraavat 14 A380-konetta toimitetaan Emiratesilla kahden vuoden aikana. Emirates on tilannut kaikkiaan 123 Airbusin superjumboa. "Päätöksen myötä meille ei jää tarpeeksi suurta A380-koneiden tilauskirjaa tuotannon tukemiseksi kaikista viime vuosien myyntiyrityksistä huolimatta. Tämä johtaa ohjelman päättymiseen ja viimeisen koneen toimitukseen vuoden 2021 aikana", vahvistaa Airbusin toimitusjohtaja Tom Enders. Airbus A380 -konetta markkinoitiin monin eri tavoin ja käytettyjä sloganeita olivat mm. Own the Sky ja Love at First Flight. Myös koneen kehitystyötä jatkettiin vaikka heikot näkymät eivät taanneet hankkeille rahoitusta. Asiakkaat toivoivat uudelleen moottoroitua neo-versiota jättikoneesta. Pariisiin ilmailunäyttelyssä vuonna 2017 Airbus esitteli A380plus -konseptin. Siinä koneeseen asennettaisiin uusi siivenkärkievä, joka toisi neljän prosentin polttoainesäästön. Istuinpaikkaa kohti se olisi lskenut kustannuksia 13 prosenttia. Myös maksimilentoonlähtöpaino olisi noussut kolmella tonnilla, joka olisi mahdollistanut 80 lisäpaikkaa koneeseen. Uutta moottoria ei luvattu. A380-koneet ovat kapasiteetiltaan keskimäärin 497-paikkaisia. Edellämainittujen uusien modifikaatioiden ja matkustamomuutosen myötä paikkalukua voitaisiin nostaan neljän luokan konfiguraatiossa 575 matkustajapaikkaan. Yksiluokkaisen ns. high-density-versiona koneeseen voi ottaa viranomaishyväksyntöjen mukaan huimat 868 matkustajaa. Airbusin jättikonetta markkinoitiin erityisesti vilkkaille lentokentille, joissa se voisi korvata kaksi erillistä lentoa yhdellä koneella ja siten mahdollistaa enemmän kapasiteettia. Airbus aloittaa lähiviikkoina keskustelut 3000-3500 työpaikan muutoksista seuraavan kolmen vuoden aikana. Tilanne ei kuitenkaan ole niin synkkä, sillä A320-koneohjelman tuotannon nosto tarvitsee työvoimaa samoin kuin Emiratesin uusi laajarunkotilaus. Emirates vaihtaa A380 tilaukset polttoainetehokkaamiin laajarunkokoneisiin. Yhitön uusi tilaus käsittää uusimman sukupolven kaksimoottorisia A330-900neo sekä A350-900 -koneitä. Niistä ensimmäisiä tilattiin 40 ja jälkimmäisiä 30 -konetta. Ensilentonsa Airbus A380 teki huhtikuussa 2005. Ensimmäinen kone aloitti kaupalliset lennot vuonna 2007 Singapore Airlinesin väreissä. Nyt tehtyjen tilausmuutosten jälkeen tuotannon loppuessa A380-koneita on valmistunut 251. Ensimmäiset käytetyt superjumbot puolestaan tulivat markkinoilla vuonna 2017, kun SIA palautti koneitaan 10 vuoden käytön jälkeen leasingyhtiölle. Ensimmäisen käytetyn A380-koneen laivastoonsa otti Hi Fly. Viimeisin uusi asiakas, joka on tilannut A380-koneita on japanilainen All Nippon Airways, joka on tilannut kolme erikoismaalattua jättikonetta. Lue myös:
|
|||