Astir-onnettomuuden tutkinta valmistui

astir_pohjoissavonpoliisilaitosRautavaaralla tapahtui 3. heinäkuuta 2012 kello 12.16 vintturihinauksen lentoonlähtövaiheessa lento-onnettomuus, jossa Grob G 102 Astir CS -tyyppinen yksipaikkainen purjelentokone (OH-658) syöksyi maahan tuhoutuen täysin. Ohjaaja loukkaantui vakavasti. Onnettomuustutkintakeskus on julkaissut tapauksesta valmistuneen tutkintaselostuksen.

Tarkoituksena oli lentää harjoituslento Rautavaaran lentopaikalta. Alueella vallitsi hyvä purjelentosää ja kyseessä oli päivän neljäs vintturihinaus. Vintturihinaukset tapahtuivat vakiintuneen tavan mukaan varsinaisen asfaltoidun pohjois-etelä -suuntaisen pääkiitotien länsipuolella olevalta alueelta.

Kyseisellä alueella kasvoi korkeaa, paikoin 60–70 cm mittaista heinää. Alue oli vuokrattu viljelijälle, joka ei ollut vielä ehtinyt niittää sitä.

Purjelentokoneen lentoonlähtökiihdytyksessä koneen oikea siivenkärki kosketti maahan nopeasti kaksi kertaa. Hyvin pian tämän jälkeen kone nousi ilmaan epävakaassa lentotilassa voimakkaasti oikealle kaartaen ja kääntyen lähes selkäasentoon noin 10 metrin korkeudessa. Ohjaaja ei ehtinyt irrottaa konettaan hinauksesta.

Vintturin käyttäjä havaitsi koneen olevan epänormaalissa asennossa ja keskeytti hinauksen, jolloin hinausköysi irtosi koneesta. Vedon päätyttyä OH-658 iskeytyi maahan nokka edellä lähes selkäsyöksyssä.

Maahan iskeytymispisteestään kone ponnahti sivusuunnassa ja liukui maassa selällään noin 14 metriä. Kone pysähtyi 86 metrin päähän lentoonlähtöpaikasta. Koko tapahtumaketjuun meni vain alle 10 sekuntia.

OH-658:ssa ei ollut onnettomuutta edeltävää teknistä vikaa. Onnettomuuden välittömänä syynä oli lentoonlähdön aikana maakiidossa tapahtunut oikean siiven alas painuminen, jonka seurauksena siiven kärki osui korkeaan heinikkoon ja lopulta maahan.

Tämä aiheutti oikeaan siipeen voimakkaan vastuksen ja koneen kääntymisen oikealle. Vinttauksen jatkuessa kone nousi ilmaan jyrkälle nousukulmalle, jolloin ohjaaja menetti koneen hallinnan.

Onnettomuuteen myötävaikuttavana tekijänä oli päätös jatkaa lentotoimintaa pitkää heinää kasvavalla alueella.

Onnettomuustutkintakeskus teki Suomen Ilmailuliitto ry:lle turvallisuussuosituksen, jossa esitettiin ”Vintturihinaus, lento-, koulutus- ja toimintaohjeita” -oppaan päivitystä vintturihinauksen maakiidon aikaisten pakkotilanteiden osalta.

Lisäksi suositetaan, että opas liitetään purjelentokoulutuksessa oleville oppilaille jaettavaksi koulutusmateriaaliksi.

Onnettomuustutkintakeskus teki Liikenteen turvallisuusvirastolle turvallisuussuosituksen, jossa esitettiin päivitettäväksi Ilmailumääräysten AGA M1-1:n ja OPS M1-6:ssä väliset ristiriitaisuudet lentopaikkojen luokitusta koskevilta osilta.

Tapauksesta julkaistiin pitkälti samat havainnot sisältävä väliraportti viime lokakuussa.

Onnettomuustutkintakeskuksen loppuraportti

Lue myös