COMAC:n kehittämä ja valmistama ARJ21-700 Xiangfeng (Advanced Regional Jet) oli maan ensimmäinen oma moderni matkustajalentokonehanke, joka käynnistyi vuonna 2002. Koneen ensilento tapahtui vuonna 2008.
Tämä pituudeltaaan lähes Airbus A319 -kokoluokkaa vastaava takamoottoroitu 97-paikkainen lentokone otettiin kaupalliseen käyttöön vuonna 2016 Chengdu Airlinesin laivastossa. Konetyypin ensimmäinen ulkomaalaisasiakas oli indonesialainen TransNusa, joka vastaanotti ensimmäisen koneensa vuonna 2022. Vuonna 2018 ARJ-21 vieraili myös Suomessa ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Kiinan siviililentokoneteollisuuden seuraava suurempi ylpeydenaihe oli suurempi 192-paikkainen C919, joka suoritti ensilennon vuonna 2017. Konetyypin avausasiakas oli China Easten Airlines, joka vastaanotti ensimmäisen koneensa toukokuussa 2023.
Hanke tunnettiin aiemmin myös nimellä CRAIC CR929 (China-Russia Commercial Aircraft International Corporation), mutta yhteistyö venäläisten kanssa päättyi ja Kiina jatkoi hanketta itsenäisesti vuodesta 2023 lähtien.
COMAC on toimittanut asiakkailleen jo 150 ARJ21 (C909) -konetta ja niillä lennetään yli 600 reitillä yhdistäen 150 kaupunkiparia. Koneilla on valmistajan mukaan kuljetettu jo yli kymmenen miljoonaa matkustajaa.
Suurempia C919 -koneita on toimitettu 11 kappaletta ja niillä operoidaan yhdeksällä reitillä seitsemän kaupungin välillä. Tähän mennessä konetyypillä on kuljetettu valmistajan mukaan jo 700 000 matkustajaa. Lue myös:
|
|||