Puolustusvoimat isännöi Embraer C-390 Millenium -monitoimikuljetuskoneen (PT-ZNG) vierailua Suomessa keskiviikosta 4. kesäkuuta 2025 alkaen. Brasilialaisvalmistaja on markkinoinut Suomessakin aiemmin esiteltyä monitoimikuljetuskonetta erityisesti ikääntyvän Hercules-kuljetuskonekaluston suihkumoottoroituna korvaajana. Useampi Natomaa onkin jo valinnut C-390 -koneen uudeksi suorituskyvykseen.
Satakunnan lennoston tukikohdassa Pirkkalassa toteutettavan vierailun tarkoituksen on testata C-390 -koneen soveltuvuutta mm. NATO:n ja muiden kumppaneiden logististen kuljetusten mahdollistamiseen tulevaisuudessa Suomesta sekä tutustua tarkemmin konetyypin teknisiin ominaisuuksiin.
Suomeen Embraerin C-390 -kuljetuskone saapuu Kuala Lumpurista Mumbain, Dubain ja Sharm-el-Sheikhin kautta.
Tehtävässä Pirkkalassa on kyse suorituskykykartoituksesta, joka on jatkoa syyskuussa 2022 tapahtuneelle kolmipäiväiselle vierailulle. Tuolloin Embraer esitteli C-390 -koneen suorituskykyjä Puolustusvoimien edustajille kahdella esittelylennolla Pirkkalassa. Vuoden 2022 vierailu oli konetyypin ensimmäinen Suomessa.
Ilmavoimat kertoi Lentoposti.fi:lle ettei Puolustusvoimilla ole tällä hetkellä käynnissä omaan tai yhteiseen kuljetuskonehankintaan liittyviä prosesseja käynnissä.
Embraerin viimeisin C-390 -monitoimikuljestuskoneen eurooppalaisasiakas on Ruotsi, joka vahvisti huhtikuussa 2025 korvaavansa brasilialaiskoneella Flygvapnetin nykyiset TP 84 Hercules (C-130H Hercules) -kuljetuskoneet. Ruotsalainen Saab on vuodesta 2023 lähtien ollut mukana kehittämässä C-390 -monitoimikuljetuskonetta Ruotsin tarpeisiin.
Nykyisin C-390 Millenium -kuljetuskoneita on käytössä Brasilian lisäksi käytössä myös Unkarissa ja Portugalissa. Muita konetyypin tilanneita eurooppalaismaita ovat Alankomaat ja Itävalta.
Konetyyppiä on markkinoitu erityisesti Lockheed Martin C-130 Hercules -kuljetuskoneiden suihkumoottoroituna korvaajana. Tämän ylätasoisen kuljetuskoneen voimanlähteenä on kaksi IAE V2500-E5 -suihkumoottoria, jotka mahdollistavat 470 solmun nopeuden ja pitkän toimintamatkan. C-390 voi operoida myös päällystämättömiltä lentopaikoilta.
C-390 on suurin lentokone, jonka Brasilian ilmailuteollisuus on koskaan valmistanut. Koneella on pituutta 35,2 metriä ja sen siipien kärkiväli 35,05 metriä.
Monikäyttöiseen 18,5 metriä pitkään ja matalimmillaan 2,96 metriseen rahtiruumaan voidaan asentaa esimerkiksi seitsemän 463L-pallettia tai 74 paaripaikkaa ja kahdeksan hoitohenkilökuntaan kuuluvaamiehistön jäsentä. Sotilaita kyytiin mahtuisi varusteineen 80. Koneen maksimi rahdinkuljetuskapasiteetti on 26 tonnia.
C-390 -monitoimikuljetuskone mahdollistaa myös ilmatankkauskyvyn, jonka lisäksi se voi ottaa polttoainetta toisesta C-390 -koneesta. Ilmatankkerina C-390 on yhteensopiva ns. letku ja kori -menetelmää (Probe and Drogue) käyttävien hävittäjätyyppien kanssa.
Uusimpana suorituskykynä mukana on myös maasto- ja metsäpalojen sammutuskyky. Kuljetuskoneen ruumaan voidaan asentaa modulaarinen MAFFS II -palonsammutusjärjestelmä (Modular Airborne Fire Fighting System), jonka 11 300 litran vetoisen säiliön vesimassa voidaan pudottaa tarkasti maastopalokohteeseen.
Lue myös: