Esitutkinta edelleen kesken - neljän venäläisyhtiön matkustajakone Suomen ilmatilassa maaliskuussa

Poliisi_pukuKeskusrikospoliisin (KRP) esitutkinta maaliskuussa 2022 tapahtuneista venäläisten siviililentoyhtiöiden tekemistä loukkauksista Suomen ilmatilaan on edelleen kesken. Maaliskuiset tapaukset sattuivat eri päivinä ja neljälle eri lentoyhtiölle.

"Esitutkinta on kesken. Tutkinnan tilaa tai vaihetta ei muutoin tarkemmin kommentoida. Tutkintaa ontehty yhteistyössä Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen kanssa", kertoi Keskusrikospoliisin rikostarkastaja Lauri Pajunoja Lentoposti.fi:lle.

 Tutkinnan kohteena olevat epäillyt ilmatilanloukkaukset tapahtuivat neljänä eri päivänä maaliskuussa. Ensimmäinen tapaus oli 3. maaliskuuta, toinen 4. maaliskuuta, kolmas 8. maaliskuuta ja viimeinen 28. maaliskuuta. Kyseessä oli neljän eri lentoyhtiön suorittamat lennot, joista osa suuntautui idästä länteen ja osa lännestä itään.

FR24_Kaliningrad_2022_1Tutkinnan keskeneräisyydestä johtuen KRP ei kommentoi yksityiskohtaisemmin, että mikä lento suuntautui mihinkin suuntaan. Tapaukseen liittyviä lentoyhtiöitä tai niiden käyttämiä konetyyppejä KRP ei ainakaan tutkinnan tässä vaiheessa avaa (ohessa arkistokuva venäläisyhtiöiden lennoista Itämeren alueella).

Keskusrikospoliisi tutkii tekoja säännöstelyrikoksina, koska loukkauksilla epäillään rikotun EU:n Venäjälle Ukrainan sodan johdosta asettamia pakotteita. Venäjälle asetetut pakotteet koskevat myös siviili-ilma-aluksia.

Keskusrikospoliisin mukaan kyseisestä säännöstelyrikoksesta voidaan tuomita sakkoa tai vankeutta enintään kaksi vuotta, ja törkeästä säännöstelyrikoksesta voidaan tuomita maksimissaan neljä vuotta vankeutta.

Venäjä on jatkanut säännöllisiä lentoja Kaliningradiin normaalisti ja Suomenlahden kansainvälisen ilmatilan kautta lentää päivittäin kymmenittäin venäläisyhtiöiden lentoja itä- ja länsisuuntaan.

Ukkospilvi_1Kyseessä on samainen kapea ilmatilan alue, jota mm. venäläiset sotilasilma-alukset ovat käyttäneet lennoillaan Kaliningradiin. Pakotteiden seurauksena myös venäläinen siviililentoliikenne lentää tätä kyseistä ilmatilaa käyttäen.

Suomen ilmatilaan päätymisen syitä voisivat olla esimerkiksi sääilmiöiden väistö, navigaatiovirhe tai tarkoituksellisuus. Suomen ilmatilaan päätymisen syytä ei KRP:stä esitutkinnan keskeneräisyydestä johtuen kommentoida ainakaan tässä vaiheessa.

Lue myös: