Etihad osti enemmistön Air Berlinin kanta-asiakasohjelmasta

airberlin_noseEtihad Airways on ostanut enemmistön Air Berlinin Top Bonus -kanta-asiakasohjelmasta. Lentoyhtiöiden yhteinen kanta-asiakasohjelma kattaa kauppojen myötä jo 5 miljoonaa matkustajaa. Air Berlin ilmoitti Top Bonuksen myynnistä marraskuussa.

Etihad Airways sai kauppojen myötä 70 prosentin osuuden Top Bonus-ohjelmasta 200 miljoonan euron kauppahinnalla. Loppu 30 prosenttia jäi Air Berlinin omistukseen. Kanta-asiakasohjelma on laajentumassa lähitulevaisuudessa myös Air Sheycellien asiakkailla.

Yhdessä Top Bonuksen 3,1 miljoonaa jäsenellä ja Etihad Guestin 1,82 miljoonalla jäsenellä uusi kanta-asiakasohjelma kattaa jo lähes viisi miljoonaa matkustajaa. Etihadin Guestillä on 173 kumppania ja Top Bonuksella 123.

Top Bonus on Saksan toiseksi suurin lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelma, jonka jäsenmäärä kasvaa päivittiän tuhannella hengellä.

Etihad Airways ja Air Berlin aloittivat laajamittaisen yhteistyön polttoaineostojen, maahuolinnan, 787-koulutusten ja  huollon osalta noin vuosi sitten. Yhtiöt ovat laajentaneet myös codeshare-yhteistyötään.