Finnair jatkaa strategista linjaansa ja tarjoaa jatkossakin Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat lentoyhteydet. Missiona on myös tarjota kotimarkkinoiden nopein ja paras lentoverkosto maailmalle sekä samalla tarjota sijoitetulle pääomalle houkutteleva tuotto ja luoda näin arvoa osakkeenomistajille. Finnairin tavoitteena on edelleen kaksinkertaistaa Aasian liikenteen tuotot 2020 mennessä vuoden 2010 tasolta ja kasvattaa Helsingin kautta kulkevaa lentoliikennettä Suomen maantieteellistä asemaa hyödyntäen. Näiden lisäksi yhtiö aikoo olla houkutteleva sijoituskohde ja tuottaa lisäarvoa omistajilleen. Aasian markkinoiden kasvua hyödyntämällä myös Finnairilla on mahdollisuus kasvuun, mikäli se onnistuu meneillään olevassa rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelmassaan. Finnairin hallitus antaakin täyden tukensa näille toimenpiteille. Finnairin pitkän aikavälin tavoitteena on edelleen 6 prosentin toiminnallinen liikevoitto, joka mahdollistaisi Finnairin investoinnit tulevaisuuteen ja pääomakustannuksen ylittävän tuoton toimintaan sitoutuneelle pääomalle. Lentokenttiä hallinnoiva Finavia aikoo kuluvan vuoden aikana tehdä päätöksiä Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalikapasiteetin laajentamisesta. Finavia suunnittelee kokonaisuudessaan noin 900 miljoonan euron investointien toteuttamista vaihtolentoaseman pitämiseksi mukana maailman huipulla.
Aasian markkinoiden hyödyntämisen ja Helsinki-Vantaan kotikentän kehittämisen ohella strategian keskeisiä osa-alueita ovat muun muassa kaupallisten toimintojen ja prosessien uudistaminen ja uusien digitaalisten palvelujen kehittäminen asiakkaille. Näiden avulla Finnair tavoittelee lisätuottoja ja pyrkii tuottamaan lisäarvoa asiakkailleen parantamalla palvelukokemusta. Finnairin strategia kehittää Helsingin kautta kulkevaa lentoliikennettä tarjoaa myös suomalaisille erinomaiset lentoyhteydet, joita Suomen pienen väestömäärän vuoksi ei muuten olisi kaupallisesti järkevää tarjota. Tästä hyötyvät suomalaiset liike- ja lomamatkustajat, elinkeinoelämä sekä erityisesti matkailu.
Osana kasvuun valmistautumista yhtiön on mietittävä, miten se kehittää reittiverkostoaan niin Aasiassa, Suomessa kuin Euroopassakin, jotta Aasian-liikennöinti voidaan hoitaa joustavasti sujuvat ja kustannustehokkaat yhteydet tarjoten ja mahdolliset pullonkaulat välttäen. Helsinki-Vantaan lentokentällä on merkittävä rooli Finnairin strategiassa. Osana kentän kehitystä Finnair tarkastelee eri mahdollisuuksia aaltorakenteensa järjestämiseksi siten, että Helsinki-Vantaan kenttää pystytään hyödyntämään mahdollisimman joustavasti ja kustannustehokkaasti liikenteen kasvaessa.
Finnairin strategia edellyttää myös laivastouudistuksia: Yhtiön tilaamat Airbus 350 ‑lentokoneet, joiden toimitukset alkavat ensi vuoden syksyllä, ovatkin aivan välttämättömiä, sillä ne edustavat polttoainetehokkuudeltaan uudempaa sukupolvea kuin niillä korvattavat lentokoneet. Finnair vastaanottaa A350 XWB -koneita ensimmäisenä eurooppalaisoperaattorina vuoden 2015 jälkimmäisellä puoliskolla. Yhtiöllä on tilattuna 11 Airbus A350 XWB -konetta ja optiot kahdeksaan lisäkoneeseen.. Lisäksi yhtiön on ratkaistava Euroopan-lentämisen nykyiset kannattavuusongelmat, mikä edellyttää muun muassa kapearunkolaivaston uusimiseen liittyvien vaihtoehtojen tarkastelua lähiaikoina. Matkustajaliikenteen lisäksi Finnairin tavoitteena on kehittää edelleen rahtiliiketoimintaansa. Euroopan ja Aasian välinen rahtiliikenne lisääntyy taloudellisen kasvun myötä, ja Finnairin tavoitteena on ottaa osansa tästä kasvusta hyödyntämällä uusien laajarunkokoneiden tarjoamaa rahdin lisäkapasiteettia.
Finnairin tavoitteena on, että se strategiaansa toteuttamalla pystyy määrittämään oman tulevaisuutensa nopeasti muuttuvalla markkinalla ja alan konsolidoituessa. Yhtiön on kehitettävä toimintaansa pysyäkseen kilpailukykyisenä. Samalla sen on pidettävä ja edelleen vahvistettava perinteisiä vahvuuksiaan: maailman luokan operatiivista toimintaa, vahvaa turvallisuuskulttuuria sekä hyvää asiakaspalvelua. Lue myös:
|
|||