Finnair arvioi osallistumistaan kotimaan lentoyhteyksien kilpailutukseen myöhemmin

Norra_ATR_apron_1Finnair arvioi osallistumistaan Kajaanin Kemin, Kokkolan, Joensuun ja Jyväskylään lentoyhteyksien kilpailutukseen, kun kilpailutuksen yksityiskohdat julkaistaan. Finnairin käyttämä konekalusto ei yhtiön mukaan välttämättä ole optimaalinen kyseisten reittien matkustajamääriin nähden.

 

Finnair ilmoitti 8. tammikuuta jatkavansa lentojen operoimista kolmioreitteinä Kajaaniin, Kemiin, Kokkolaan, Joensuuhun ja Jyväskylään kaupalliselta pohjalta 18. huhtikuuta 2021 saakka. Alunperin Finnairin oli määrä vetäytyä näiltä reiteiltä 31. maaliskuuta 2021.

Kyseisten reittien jatkoa on suunniteltu toteutettavaksi ostoliikenteellä EU:n mahdollistaman kilpailutuksen kautta. Siihen on varattu 11,5 miljoonaa euroa, jolla lentoliikenneyhteydet on määrä turvata 31.12.2021 saakka. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom asetti reiteille liikennöintivelvoitteen joulukuussa 2020.

Suomi on siis asettanut kyseisiin kohteisiin liikennöintivelvoitteen, mutta EU ei ole vielä julkaissut kilpailutusta sen osalta.

FNRR_cabin3innair kertoi lentojen jatkamisen yhteydessä arvioivansa osallistumistaan näiden kaupunkien lentoyhteyksien kilpailutukseen, kun kilpailutuksen yksityiskohdat julkaistaan.

Finnairin arvion mukaan sen käyttämä konekalusto ei välttämättä ole optimaalinen kyseisien reittien matkustajamääriin nähden. Yhtiön reiteillä käytössä olevat pienimmät koneet ovat osaomistusyhtiö Norran operoimia ATR 72-500 -koneita Niissä on matkustajapaikkoja 68-72.


Traficom julkisti  vaatimuksia liikennöintivelvoitereiteille jo joulukuussa

 Traficomin joulukuussa julkistaman tiedon mukaan vaatimuksena liikennöintivelvoitereiteillä on kaksi päivittäistä edestakaista vuoroa arkipäivisin maanantaista perjantaihin lukuun ottamattaarkipyhiä, yleisiä vapaapäiviä ja niiden välissä olevia yksittäisiä arkipäiviä.

 Helsinki – Joensuu ja Helsinki – Jyväskylä reittien osalta lentoyhteyksien vähimmäismäärä on mahdollista nostaa 1.9. - 31.12.2021 väliseksi ajaksi kolmeen päivittäiseen edestakaiseen vuoroon maanantaista perjantaihin, mikäli kysyntä on vuoden 2021 ensimmäisen puolikkaan aikana elpynyt tasolle, jolla lisälentojen operointi on tarkoituksenmukaista.

Lentokoneen paikkamäärävaatimukset ovat Traficomin mukaan seuraavat: Helsinki-Joensuu, paikkamäärä vähintään 50/ suunta, Helsinki-Jyväskylä, paikkamäärä vähintään 29/ suunta, Helsinki-Kajaani, paikkamäärä vähintään 29/ suunta, Helsinki-Kemi, paikkamäärä vähintään 29/ suunta, Helsinki-Kokkola, paikkamäärä vähintään 29/ suunta.

Mikäli Kemin ja Kokkolan lennot liikennöidään niin kutsuttuina kolmiolentoina, tulee paikkamäärän olla vähintään 50.

Norra_ATR_1Lennoilla matkustajan tulee saada kuljettaa veloituksetta matkan kestosta riippumatta 20 kg kuljetettavaksi jätettävää matkatavaraa ja 8 kg käsimatkatavaraa. Lisäksi yhteysväleillä on pystyttävä kuljettamaan myös erikoismatkavaroita kuten sukset, urheiluvälineet, soittimet.

Lisämatkatavarat kuten suksipussit yms. saavat maksaa veroineen ja maksuineen korkeintaan 20 euroa kappaleelta yhteen suuntaan.

Yhdensuuntainen lippu saa maksaa kaikkine veroineen ja maksuineen enintään 200 euroa ja edestakainen lippu 300 euroa. Lipun tulee mahdollistaa myös muutokset. Halvempia lipputyyppejä on oltava tarjolla vähintään 40 %:a lippumäärästä.

Päivitys: Erotettu omaksi uutisekseen kello 12.19 julkaistusta uutisesta: Finnair jatkaa lentoja Kajaaniin, Kemiin, Kokkolaan, Joensuuhun ja Jyväskylään 18.4.2021 asti

Lue myös: