Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kertoi yhtiön osavuosikatsauksen yhteydessä laittavansa Euroopan-liikenteen kumppanuushankkeen hengähdystauolle. Finnair on kuitenkin yhä sitoutunut löytämään ratkaisun alentaakseen Euroopan liikenteen kustannustasoa merkittävästi.
Finnairin Euroopan-liikenteen laajempi yhteistyökumppanuushanke ei ole edennyt ja yhtiö on nyt ottanut asiassa aikalisän. Aiemmin luvattiin, että kumppani julkistetaan kesällä, mutta markkinatilanteen muuttuessa sellaista ei ole löytynyt - ei ainakaan Finnairin strategiaan sopivaa.
Toimitusjohtaja Vehviläisen mukaan tästä harjoituksesta on kuitenkin saatu arvokasta oppia, vaikka neuvottelukumppaneiden kanssa ei löydetty järkevää ja strategisesti sopivaa ratkaisua. Euroopan alueen kapasiteettimuutokset ovat tarjonneet mahdollisille yhteistyökumppaneille parempia vaihtoehtoja kuin tulo Pohjolan markkinoille.
Nyt kartoitetaan pienempiä yhteistyökuvioita, joilla optimoidaan resursseja ja pidetään kustannusrakennetta alhaalla. Samalla Finnair pyrkii tehostamaan oman kalustonsa käyttöä. Vehviläisen mukaan Finnairin Airbus-liikenteessä on rakenteellinen ongelma kustanusten kanssa. Sopimus lentojen operoinnista on tehty mm. latvialaisen Smartlynxin kanssa ja lisää sopimuksia on mahdollisesti tulossa.
Säästötoimet ovat edenneet hyvin ja oheistoimintojen osalta "lista" on käyty läpi ja isot liikkeet on tehty. Euroopan liikenteen osalta tilanne on yhä auki. Säästöohjelma on edennyt suunnitellusti ja vuoden 2012 aikana on edessä 70 miljoonan euron säästöt.
Kaksi vuotta sitten tilattujen viiden A321ER-koneen osalta vaihtoehtoja kartoitetaan yhä ja päätöksiä ei ole tehty. Muutoksia Airbusin uusiin A320neo-malleihin ei suljettu pois. Ratkaisu selviää Euroopan-liikenteen muutosten myötä.