Finnairin vuoden 2018 kolmas neljännes sujui kasvavan kapasiteetin merkeissä. Tiedotustilaisuudessa tulosta esitteli poikkeuksellisesti toimitusjohtajan sijaisena toimiva talousjohtaja Pekka Vähähyyppä. Koko tilikauden 2018 tuloksen esitteleekin vuoden 2019 alussa aloittava uusi toimitusjohtaja Topi Manner. Alkuvuosi 2018 on tarjonnut monia poikkeuksellisia haasteita Finnairille. Taifuunit Aasiassa aiheuttivat peruutuksia ja lämmin kesä vähensi kotimarkkinassa innokkuutta matkustaa ulkomaille. Samaan aikaan polttoaineen hinta nousi ja kilpailu kiristyi. Positiivisena tietona Pekka Vähähyyppä kertoi, että yhtiön Los Angelesin kausireitti on otettu hyvin vastaan. Se jopa ohittaa San Franciscon suosion. Kohde todennäköisesti lanseerataankin jossain vaiheessa ympärivuotisena. Palvelun suhteen Finnairissa iloitaan APEX Official Airline Rating arvioinnissa saatuja viittä tähteä. Luokituksen arvoa nostaa se, että se on saatu suoraan lentomatkustajilta. Euroopan kapearunkokoneista jo 21 on varustettu ViaSat-yhtiön langattomalla internetillä. Kyseessä on merkittävä investointi. Satelliitin kautta dataa välittävä laitteisto edustaa alan uusinta tekniikkaa ja mahdollistaa jopa HD-videon streamauksen lennolla. Tämä paljon kaistaa kuluttava toiminta on tosin hinnoiteltu kalliimmaksi kuin peruskäyttö. Finnairin välillä kokonaan omistaman Nordic Regional Airlinesin eli Norran osake-enemmistö 60 prosenttia on myyty tanskalaiselle Danish Air Transportille. Vaikka kyseessä on lentoyhtiö, kyseessä on pelkkä omistus eikä se osallistu lentotoimintaan millään tavoin. Taloudellisesti tällä transaktiolla ei ole merkittävää vaikutusta Finnairille. Yhtiön osavuotiskatsauksen tiedotteessa kiinnitti huomiota maininta varamoottorien heikosta saatavuudesta. Tämä johtuu uuden sukupolven voimanlähteiden kuten Pratt & Whitney PW1000G Geared Turbofan -moottorien luotettavuusongelmista maailmalla. Tilanne on johtanut siihen, että uusia koneita tilanneet lentoyhtiöt ovat joutuneet jatkamaan vanhojen koneidensa käyttöä. Tämä puolestaan on aiheuttanut poikkeuksellista lisäkysyntää vaihtomoottoreille sekä varaosille. Ongelma on ollut maailmanlaajuinen ja vaikuttanut kaikkiin alan toimijoihin. Tilanne korostui erityisesti kolmannella vuosineljänneksellä, nyt pula vaikuttaa helpottaneen. Lastausajoneuvo kolhi syyskuun lopussa Finnairin Airbus A330 -koneen (OH-LTS) takarunkoa Chicagossa. Siihen tehtiin paikanpäällä tilapäinen korjaus ja Airbus siirtolennettiin San Bernardinoon Kaliforniaan. Koneen pitäisi valmistua lokakuun loppuun mennessä. Koneen kärsimien vaurioiden laatua ei haluttu Finnairin torstaisessa tulosinfossa tarkemmin avata. Tällaiset kolhut ovat kuitenkin arkea lentokenttäoperaatioissa, joissa koneiden ympärillä liikkuu jatkuvasti runsaasti erilaisia maa-ajoneuvoja. Yli kuukauden jatkunut korjaus on aiheuttanut lukuisten kaukolentojen peruuntumisia ja matkustajien uudelleenreitittämisiä. Lisäksi Finnair joutui wet lease -vuokraamaan Air Italy -yhtiöltä Airbus A330-200 -koneen miehistöineen. Se on 12. lokakuuta alkaen operoinut yhtiön Chigacon ja Miamin reittejä (kuvassa oikealla). Tästä kaikesta luonnollisesti aiheutuu kuluja, joista osa jääneen Finnairin maksettavaksi. Tango Sierran vauriokorjaukset sen sijaan menevät maahuolintayhtiön vakuutuksiin alan sopimusten mukaisesti. Finnairille on tulossa vielä tänä vuonna yksi uusi polttoainetehokas Airbus A350 XWB -kone. Ensi vuonna niitä on luvassa kaksi. Vahva tase mahdollistaa niiden rahoituksen. Lentämisen ympäristövaikutuksista on jälleen puhuttu runsaasti, vaikka alan osuus globaaleista hiilidioksidipäästöistä on vain 2-3 prosenttia. Finnair pyrkii aktiivisesti vähentämään omaa osuuttaan. Jokainen polttamatta jäävä kerosiinilitra näkyy luonnollisesti myös yhtiön tuloksessa. Polttoaineen osuus lentolipun hinnassa on vajaa neljännes. Uusiutuva polttoaine on vielä 3 - 5 kertaa fossiilista JET A1 -lentopetroolia kalliimpaa. Lisäksi sen saatavuus on erittäin rajallista. Finnair aikoo kuitenkin tarjota ensi vuoden alusta matkustajille mahdollisuutta maksaa uusiutuvan polttoaineen käytöstä osana koneen kulutusta. Lisäksi otetaan käyttöön lennonaikainen reitin optimointi, jossa voidaan seurata esimerkiksi sään ja liikennetilanteen muutoksia. Näin reitti voidaan lentää eniten polttoainetta säästävällä tavalla, vaikka olosuhteet muuttuisivat. T.T. Korjaus: A350-koneita on tulossa 2019 kaksi, ei neljä. Lue myös aiempia Finnair-juttuja Lentopostista:
|
|||