Finnair on tarjonnut lentoja yhdellä nousulla Tokioon jo 40 vuotta ja nykyisin suomalaisyhtiö lentää molemmille Tokion lentokentille eli Naritaan ja Hanedaan. Vuonna 1983 avattujen lentojen tavoin reittiä lennetään taas pohjoisnavan kautta. Finnair avasi kaupalliset lennot Helsinki-Vantaalta Tokion Naritaan 40 vuotta sitten 22. huhtikuuta 1983. Virallinen avauslento lähti matkaan Japanin keisari Hirohiton syntymäpäivänä 29. huhtikuuta 1983. Finnair oli ilmoittanut kiinnostuksensa Japanin lentoihin jo vuonna 1971. Varsinaiset neuvottelut asiasta alkoivat vasta vuonna 1978 ja sopimus lennoista syntyi vuonna 1982. Finnair oli tuolloin ainoa lentoyhtiö, joka tarjosi suoria lentoja Länsi-Euroopan ja Japanin välillä. Muut tuolloin Japaniin lentäneet länsiyhtiöt tekivät välilaskut Moskovassa tai Alaskan Anchoragessa. Lennot aloitettiin McDonnell Douglas DC-10-30ER -koneella (N345HC) ja reitti kulki tuolloin pohjoisnavan ylitse ja Beringinsalmen kautta kiertäen Neuvostoliiton alueen. Lentoliikennesopimuksessa luki tuolloin, että Finnairin pitää lentää Alaskan kautta. Lentoaika oli noin 13 tuntia ja kyseessä oli siihen mennessä pisimmästä DC-10 -koneen reitistä. Finnairin DC-10 -koneeseen asennettiin lisäsäiliö pitkiä lentoja varten. Nykyisin Finnair lentää Tokioon Airbus A350-900 -laajarunkokoneilla. Sääolosuhteista riippuen reiteillä Tokion Naritaan ja Hanedaan on käytössä eteläinen tai pohjoinen kiertoreitti, joka kulkee pohjoisnavan läheisyydestä. Venäjän ilmatilan kierto on pidentänyt lentoaikaa merkittävästi ja matkan kesto on jälleen noin 13 tuntia. Vuonna 1983 Finnairin Tokion-lentojen matkustajat saivat diplomit pohjoisnavan ylittämisestä. Maaliskuussa 2022 lähtien Finnair on siis lentänyt tauon jälkeen Tokioon palaten myös pohjoisnavan reitille. Tällöin myös matkustajille jaettavat diplomit palasivat ilahduttamaan pohjoisnavan ylittäjiä. Nyt 40-vuotisjuhlalennolla on jaettu vielä erityiset diplomit juhlavuoden kunniaksi. Finnair juhlisti tapahtumaa jo 21. huhtikuuta lähteneen lennon yhteydessä. Paikalla Tokion Naritan lentokentällä oli myös Muumipeikko. Ensimmäisen kerran Finnairin reittikone lensi Tokioon kuitenkin jo 12. huhtikuuta 1983, kun DC-10-30ER nousi ilmaan Helsinki-Vantaalta. Kyseisellä koelennolla oli Helsingin Sanomien mukaan lentoaikaa runsaat 13 tuntia. Tuolloisen DC-10 -koneen maksimi lentoonlähtöpaino oli 266 tonnia. Lennolla kerrotaan käytetyn noin 100 tonnia lentopolttoainetta. Finnair lensi DC-10 -koneilla Japaniin aikanaan myös Muumit-erikoisväreissä. Tokion-lennoilla on nähty vuosien varsilla myös McDonnell Douglas MD11, Airbus A340 ja Airbus A330-laajarunkokoneita. Nyt vuonna 2023 Muumi-teema on tehnyt paluun ja kahdessa Finnairin Airbus A350-koneessa on Muumit-erikoisväritys. Kesäkaudella 2023 Finnair lentää Tokion Naritaan neljä kertaa viikossa, jonka lisäksi suomalaisyhtiöllä on päivittäinen lentoyhteys Tokion Hanedan lentokentälle. Tarjolla on siis kaikkiaan 11 viikkovuoroa Helsingin ja Tokion välillä. MH
Päivitys: Täsmennetty ensimmäistä kaupallista lentoa ja virallista avauslentoa.
|
|||