Helsinki-Vantaan ensimmäistä kaarihallia rouhitaan terminaalilaajennuksen alta

kaarihalli2Helsinki-Vantaan lentoaseman ensimmäistä lentokonehallia rouhitaan parhaillaan murskeeksi. Leko 1 tunnetaan myös ns. kaarihallina. Se ja useita muita Finnairin tekniikan rakennuksia puretaan tulevien terminaali- ja asematasolaajennusten alta. Lentoasemalle tehdään lähivuosina 900 miljoonan euron investoinnit.

asemataso_laajenee_4Ensimmäiseksi Finavia käynnisti purkutyöt lentoaseman käytöstä poistetun lämpövoimalan ja vesitornin alueella (vasemmalla, klikkaa kaikki kuvat suuremmaksi). Voimala on jo kokonaan hävinnyt ja vesitorninkin pintarakenteita on jo purettu (kuvat jutun lopussa).

Näiden rakennusten osalta työt on tarkoitus saada päätökseen loppuvuoden aikana. Myös vesitornin alla olevaa kalliota louhitaan pois asematasolaajennuksen tieltä. Työn tekee haastavaksi se, että matkaa alueelta lähimmälle matkustajasillalle 38 on vain satakunta metriä.

Purkutuomion ovat saaneet myös neljä Finnairin tekniikan lentokonehangaaria. Niihin kuuluu myös alueen ensimmäinen vuonna 1956 valmistunut Leko 1 -halli. Se on yksi Helsinki-Vantaan vanhimpia rakennuksia. Tätä kaarihallia puretaan parhaillaan (otsikkokuva).

Finavia_HK_kehitys_hallit_2Muita poistuvia rakennuksia ovat hallit Leko 2 ja Leko 3 sekä niiden välissä sijaitsevat tilat, joissa on toiminut mm. pyörä- ja jarrukorjaamo (kuva purettavista rakennuksista oikealla).

Myös ns. ”kymppihalli” eli Leko 6 puretaan mutta ilmeisesti myöhemmin vasta vuonna 2018.

Havainnekuvassa alla näkyy niin lisää laajarunkokoneille soveltuvia matkustajasiltoja tuova sormimainen laajennus, joka jatkuu nykyiselle tekniikan alueelle sekä myös nykyiseltä portilta 38 eteenpäin (kattoikkunat laajennusosissa).

Helsinki_Airport_2020_terminal_designFinavia_HK_kehitys_kaarihalli_1kaarihalli1

Purku_5

 

 

 

 

 

 

 

 

 Purku_2

 

 

 

 

 



Lue myös: