IAG esitteli Iberian pelastussuunnitelman

Iberia_airbusIAG (International Airlines Group) julkisti Iberian muutosohjelman, jonka on määrä tuoda perusteellisia rakenteellisia muutoksia kaikille yhtiön osa-alueille. Tähäimenä on kannattavuuden palauttaminen.

IAG:n esittelemän suunnitelman on määrä laskea Iberian tappioiden määrää  ja luoda kannattava reittiverkosto. Tappiollisia reittejä lopetetaan ja reittitiheyksiä tarkistetaan. Iberialle pyritään rakentamaan toimivat syöttöliikenneyhteydet kannattavan kaukoliikenteen tarpeisiin.


Espanjan ja Euroopan taloustilanne on vaikeuttanut Iberian asemaa. Ongelmat ovat IAG:n mukaan kuitenkin olleet olemassa jo ennen nykyisiä talousvaikeuksia. Iberia polttaa päivittäin rahaa 1,7 miljoonaa euroa. Iberian pitää uudistua vastatakseen nykyiseen kilpailuasetelmaan sekä Espanjan ja Latinalaisen-Amerikan yhtiöiden kustannustasoon.

Lähiliikenneoperaatiot rakennetaan kilpailukykyisiksi vastaamaan yhtiön markkinoilla toimivia halpalento-operaattoreita. Suunnitelma sisältää kattavia tuottavuuden parannuksia ja pysyvia palkkamuutoksia joiden päämääränä on kilpailukykyinen ja joustava kustannusrakenne.

Uuden suunnitelman on määrä lopettaa Iberian tappiot vuoden 2013 puoliväliin mennessä. Kannattavuuden on määrä nousta vähintään 600 miljoonaa euroa vuodesta 2012 saavuttaakseen IAG:n asettaman 12 prosentin pääoman palautuksen vuoteen 2015 mennessä.

Iberian reittiverkostoa leikataan 15 prosenttia ja liikennettä keskitetään tuottaville reiteille. Yhtiön laivastomäärää pienennetään viidellä kaukoliikenne- ja 20 lähiliikennekoneella. Työpaikkoja vähene jopa 4500 ja sen avulla on määrä turvata kaikkiaan 15 5500 työpaikkaa yhtiössä.

Iberian on määrä päästä muutoksista sopuun työntekijäliittojen kanssa viimeistään 31. tammikuuta 2013 mennessä. Mikäli sopua ei synny IAG:n suunnitelma uhkaa työntekijöitä suuremmilla leikkauksilla ja tuotannon vähentämisillä taatakseen kaukoliikenteen ja Iberian tulevaisuuden.