Lentoyhtiöryhmittymä International Airlines Groupin (IAG) rahtiyhtiö IAG Cargo on lentänyt kesäkuussa Nesteen uusiutuvalla lentopolttoaineella (Sustainable Aviation Fuel, SAF) 16 lentoa sisältävän tilauslentoketjun Stuttgartista Atlantaan. IAG Cargo hankki yhteistyössä kumppaninsa Kuehne+Nagelin kanssa suomalaiselta Nesteeltä 1,2 miljoonaa litraa uusiutuvaa Neste MY -lentopolttoainetta. Yhteistyö mahdollisti ensimmäistä kertaa matkustajia ja rahtia kuljettavien tilauslentojen operoimisen EU-direktiivien ja kansainvälisen CORSIA-menetelmän (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation) mukaisilla nettonollapäästöillä. Viimeinen 16 lennon sarjasta oli British Airwaysin Boeing 787-9 Dreamlinerilla operoitu lento, joka lähti Stuttgartista 26. kesäkuuta. Se kuljetti noin 45 tonnia autojen varaosia ja muita teollisuustuotteita Lontoon Heathrow'n kautta Atlantaan. Kokonaisuudessaan IAG Cargo on nyt toteuttanut yli 300 autoteollisuuden tilauslentoa sen jälkeen, kun se aloitti tilauslentopalvelunsa viime vuonna. "International Airlines Group oli ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiöryhmä, joka sitoutui lentämään 10 prosenttia lennoistaan uusiutuvalla lentopolttoaineella vuoteen 2030 mennessä. Nämä tilauslennot ovat IAG Cargon ensiaskel tällä matkalla – ja olen uskomattoman ylpeä sitoutumisestamme pitkän aikavälin vastuullisuuteen, joka auttaa vähentämään hiilijalanjälkeä kokonaisuudessaan", kommentoi IAG Cargon kaupallinen johtaja John Cheetham. Uusiutuvan lentopolttoaineen lennoille toimitti Neste, joka on maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen tuottaja. Uusiutuva Neste MY -lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista, uusiutuvista jäte- ja tähderaaka-aineista. Sellaisenaan käytettynä Nesteen tuottama uusiutuva lentopolttoaine vähentää kasvihuonekaasupäästöjä koko elinkaarensa ajalta laskettuna jopa 80 % verrattuna fossiilisten polttoaineiden käyttöön. Koska SAF-lentopolttoaine kuitenkin tuottaa edelleen jonkin verran hiilidioksidipäästöjä, saavutettiin täydellinen hiilineutraalius kyseisessä tilauslentosarjassa korvaamalla jokainen litra fossiilista kerosiinia 1,25 litralla uusiutuvaa lentopolttoainetta. Uusiutuva lentopolttoaine sekoitettiin fossiiliseen lentopolttoaineeseen lentopolttoaineiden sertifiointistandardien mukaisesti, minkä jälkeen se kuljetettiin Yhdistyneeseen kuningaskuntaan Heathrow'n lentokentälle. "Etsimme jatkuvasti tapoja, joilla vähennämme ympäristövaikutuksia ja parannamme samalla tarjontaamme asiakkaillemme. Olimme iloisia voidessamme tukea Kuehne+Nagelia hankkimalla Nesteen tuottamaa uusiutuvaa lentopolttoainetta näiden merkittävien, sarjassaan ensimmäisten tilauslentojen operoimiseksi", jatkoi Cheetham. Nykyinen fossiilisen ja uusiutuvan lentopolttoaineen seossuhteen maksimi ns. drop-in -polttoaineella on 50 prosenttia. Kyseisellä rajalla se täyttää ASTM- (American Society for Testing and Materials) ja muut suorituskykyvaatimukset kaupallisilla lennoilla. Nykyisin on käynnissä useita hankkeita, jotka tähtäävät 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen tyyppihyväksyttämiseksi kaupallisilla lennoilla. Neste on mukana Airbusin ja Rolls-Roycen hankkeessa. Vastatakseen ympäristöystävällisen logistiikan kasvavaan asiakaskysyntään Kuehne+Nagel laajentaa aktiivisesti vastuullisten palveluiden valikoimaansa innovatiivisilla ja helposti räätälöitävillä toimitusvaihtoehdoilla. Tähänastinen 12,7 miljoonaa litraa käsittävä uusiutuvan lentopolttoaineen sopimus mahdollistaa Kuehne+Nagelin asiakkaille välittömästi saatavilla olevien vaihtoehtoisten polttoaineratkaisuiden hyödyntämisen lentorahtinsa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi maailmanlaajuisesti. "Ilmastonmuutos pakottaa meidät etsimään puhtaampia, uusiutuvia polttoaineita, koska ne ovat tällä hetkellä tehokkain tapa vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi toimialallamme. Kuehne+Nagel on sitoutunut lisäämään uusiutuvan lentopolttoaineen tarjontaa osana kunnianhimoista Net Zero Carbon -ohjelmaamme. Yhteistyö toimittajiemme kanssa on tässä ehdottoman tärkeää, ja luotettavilla kumppaneilla kuten IAG Cargolla on keskeinen rooli tavoitteidemme saavuttamisessa ja vastuullisten polttoaineiden käyttöönoton edistämisessä, jotta asiakkaamme voivat toimittaa tuotteitaan hiilineutraalilla tavalla, helposti ja läpinäkyvästi", kommentoi lentologistiikasta vastaava Kuehne+Nagelin johtoryhmän jäsen Yngve Ruud. "Tällä hetkellä saatavilla oleva Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine mahdollistaa välittömät päästövähennykset, ja sillä on keskeinen rooli ilmailualan päästöjen vähentämisessä. Jatkamme toimintamme laajentamista, ja pystymme tuottamaan vuositasolla noin 1,5 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuoden 2023 loppuun mennessä", sanoi Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön Euroopan johtaja Jonathan Wood. Nesteen tavoitteena on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuosittain vuoteen 2030 mennessä. Uusiutuva lentopolttoaine on tällä hetkellä tehokkain ratkaisu pienentämään kuljetusten ympäristöjalanjälkeä merkittävästi. Päinvastoin kuin fossiilisilla polttoaineilla, jotka vähentävät resursseja ja vapauttavat lisää hiilidioksidipäästöjä, uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista, kuten biomassasta tai jäte- ja tähderaaka-aineista, mikä mahdollistaa merkittävän päästövähennyksen.
|
|||