Tavoitteena on muun muassa keskustella perinneilma-aluksia koskevista määrittelyistä ja terminologiasta, operointiin liittyvistä viranomaiskysymyksistä ja taloudellisista edellytyksistä sekä rahoitusmalleista. Samalla Suomeen halutaan omaksua alan kansainvälistä osaamista ja hyviä käytänteitä. Seminaari on suunnattu vanhojen lentävien ilma-alusten parissa toimiville, viranomaisille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille. Paikalle on kutsuttu alan toimijoita mm. Ruotsista, Norjasta, Saksasta ja Englannista. Niissä kaikissa museokonetoiminta on kehittynyttä ja aktiivista. Suomen Museovirastolla ei nykyisin ole perinneilma- Perinneilma-aluksilla ei ole nykyisellään rekisteriä, jossa niiden ilmailuhistoriallinen arvo niin yksilönä, konetyyppinä tai luokkana olisi huomioitu. Vastaavat rekisterit on käytössä nykyisin laivoilla, veneillä ja museoajoneuvoilla. Seminaarin toivotaan myös tuovan pienen ja hajallaan olevan toimijajoukon yhteen. Myös vanhojen koneiden korjausosaajat ovat vähissä ja heidät halutaan yhteen kehittämään toimintaa ja turvaamaan koneiden lentokunto myös tulevaisuudessa. Nykyisin esimerkiksi experimental-koneiden rakentajilla omat piirinsä mutta historiallisten ilma-alusten rakentajista ja käynnissä olevista hankkeista ei ole minkäänlaista rekisteriä. Ilmailupiirit ovat myös huomioineet Opetus ja kulttuuriministeriön jakamat avustukset mm. perinnepurjelaivoille. Tulevaisuudessa nähdäänkin mahdollisena, että vastaavia avustusksia voitaisiin myöntää myös perinneilma-aluksille. Se vaatii yhteistyötä ja oman lautakunnan perustamista, joka kokoaisi yhteen viranomaiset, teknisen osaamisen sekä lentäjät ja rakentajat. Kyseinen elin tekisi arvionsa ilma-alusten ilmailuhistoriallisesta arvosta.
Kotimaisen osastotaitolentoryhmä Arctic Eaglesin kaksitasoiset itserakennetut taitolentokoneet ovat myös vanhan konekannan edustajia. Edellä mainittujen ohella Suomessa lentää myös useita vanhoja purjelentokoneita. Perinneilma-alukset ovat suosittuja vetonauloja lentonäytöksissä ja muissa tapahtumissa ja ilmentävät konkreettisesti ilmailun historiaa. Suomen Ilmailumuseon järjestämä suomalaisen ilmailun historiaa, nykypäivää ja tulevaisuutta esitellyt Kaivopuiston lentonäytös, jossa esiintyi myös useita vanhoja ilma-aluksia, houkutteli paikalle yli 130 000 kävijää. Museokoneista taivaalla nähtiin tuolloin Fouga Magister parivaljakko, Douglas DC-3 ja VL Viima II sekä Ruotsista saapunut Saab Draken -hävittäjä. Suomen Ilmailumuseon perinneilma-aluksia käsittelevä asiantuntijaseminaari järjestetään 8.-9. joulukuuta 2017.
|
|||