Suomen Ilmavoimien 100 -vuotislentonäytöksen ensimmäinen päivä vietiin läpi upeassa säässä. Tapahtuma myytiin poikkeuksellisesti loppuun ja porttien ulkopuolelle jäi vielä jonoakin. Lentonäytösaluelle oli mahdollista ottaa 16 000 ihmistä. Näyttävän lento-ohjelman tarjonnut näytös sai sosiaalisessa mediassa järjestelyiltään monelta osin tyrmäyksen. Upea ja lämmin suomalainen kesäpäivä helli lentonäytösyleisöä Jyväskylän Tikkakosken lentoasemalla. Ennakkoon lentonäytökseen oli myyty 7500 lippua, kun edellisvuonna Seinäjoen näytöksessä ennakkolippujen määrä oli jäänyt vain noin 800 kappaleeseen. Alueelle saapui kävijöitä jatkuvana virtana, kun 50 linja-autoa kuljetti väkeä paikalle etäparkeista, Tikkakoskelta ja Jyväskylän keskustasta. Koko viikonlopulle odotetaan 30 000 katsojaa. Ilmavoimien 100-vuotisjuhlalentonäytös ja käynnissä oleva HX-hävittäjähanke oli tuonut näytteilleasettajiksi myös kaikki viisi mukana olevaa hävittäjävalmistajaa. Niiden myötä lento-ohjelma näytti lupaavalta vaikkei yhtään ulkomaalaista taitolentoryhmää 100-vuotisjuhlissa yllättäen nähtykään. Tämä oli monille selvästi pettymys. Mutta luvassa oli neljän valmistajan hävittäjäehdokkaiden esityslennot. Taivaalla nähtiin Boeing F/A-18E/F Super Hornetin elektronisen sodankäynnin versio eli EA-18G Growler, Dassault Rafale -parilento ja Eurofighter Typhoon. Saabin JAS 39 C Gripenin esityslento peruuntui valmistajasta riippumattomista syistä Midnight Hawksin koneelle sattuneen renkaan rikkoutumisen aiheuttaman hätätilanteen takia. Ruotsalaishävittäjä nähdäänkin sunnuntaina ilmassa kahdesti. Lockheed Martin esitteli osastollaan F-35 Lightning II -koneen täysikokoista mallia. Oikeaa konetta ei Suomeen tänä vuonna saatu. F-35:n ohjaamoon pääsi kuitenkin tutustumaan ja jono oli pitkä koko päivän ajan. Myös JAS 39 E Gripen -hävittäjä oli paikalla täysikokoisena mallina. Senkin ohjaamoon pääsi istumaan. Erityisesti nuorempi väki oli innoissaan näistä elämyksistä. Hyvä sää, Ilmavoimien juhlinta sekä luvassa oleva lento-ohjelma oli saanut ihmiset liikkeelle ja pian kaikki yhden päivän ajalle myytävissä olevat 16 000 lippua oli lunastettu. Järjestelyitä ei kuitenkaan ilmeisesti oltu mitoitettu maksimiyleisömäärän mukaan ja näytös saikin täyslaidallisen negatiivista palautetta sosiaalisessa mediassa järjestelyiden osalta. Sukkulabussikuljetuksiin oli pitkät jonot niin tulo- kuin lähtövaiheissa. Kävijät myös kummastelivat kuinka lippuja on voitu myydä 16 000 kävijälle, kun ruoka- ja vesipisteitä ei sellaiselle määrällä oltu mitoitettu. Perinteisesti viime vuosien aikana Suomen päälentonäytöksissä tai niihin rinnastettavissa tapahtumissa kuten kuluvan vuoden Ilmavoimat 100 -lentonäytöksessä ei ole totuttu näin suuriin kävijämääriin. Yleensä yleisömäärää ovat rokottaneet perinteisesti näytösaamun tai -päivän vesisateet. Suomalainen kesäsää loi siis nyt poikkeusolosuhteet lentonäytöksen yleisömenestykselle. Ruokapisteet ruuhkautuivat merkittävästi varsinkin lentonäytöksen taukojen aikana. Vieraita palveli lentoasemalla vain yksi vesipullojen täyttöpiste, jossa oli neljä hanaa. Sille johti pahimmillaan kolme yli 100 metriä pitkää jonoa (kuvassa oikealla). Vettä sai ostaa myös ruokakojuista jonotuksen jälkeen. Näytteilleasettajat kertoivat kuinka kuumassa säässä uupuneet kävijät olivat anelleet heiltä vesipulloja. Huonoa palautetta tuli myös sisääntulosta, jossa bussilasteittain kävijöitä ohjattiin jonottamaan rannekkeita väärään paikkaan. Myös median edustajia patisteltiin ulos virallisesta kuvausaitiosta järjestysmiesten saaman vajavaisen tiedon seurauksena. Omat harminsa kävijöille aiheutti myös se, että kuulutukset eivät kantaneet näytösalueen alkupäähän eikä oikeaan reunaan kiitotien 12 kynnyksen suuntaan. Mahdollisessa vaaratilanteessa kuulutusten pitäisi kuulua koko alueella. Itse tapahtuman selostus toimi hienosti ja asiantuntevasti. Vastoinkäymisistä huolimatta kyseessä oli ohjelmallisesti onnistunut lentonäytös. Koneiden siirtely maanäyttelystä lentoesityksiin sujui ammattimaisen nopeasti. Välillä oli myös katkaistava yleisön kulkuyhteys pysäköintialueelle vuorokoneiden liikennöinnin takia. Lentonäytöksen teemana oli Ilmavoimiemme historia, nykyisyys sekä tulevaisuus. Maanäyttelyssä oli esillä laajasti Ilmavoimien historiallista kalustoa. Museo-osastolla sai tutustua Thulin Typ D, VL Myrsky, VL Viima, Messerschmitt Bf 109, Bristol Blenheim sekä Saab Draken ja MiG-21 -koneisiin. Näyttelyalueelta löytyivät myös lentävät Gloster Gauntlet ja VL Viima. Ilmavoimien nykykalustoa esiteltiin komeassa rivissä asematason reunalla. Rullaustiellä sijainneen myyntikadun varrella saattoi tutustua moneen eri toimijaan. Paikalla olivat mm. ANS Finland, Ilmatieteen laitos ja lentokoulutusta tarjoavat Patria, Aeropole ja Blue Skies sekä mm. Aviation Shopin myyntiauto ja Suomen Ilmailukaupan (Hobby Center) myyntipiste. Suomen Ilmailuliiton ja Ilmavoimien kutsuvieraille alueella oli kolme VIP-telttaa. Hävittäjävalmistajat puolestaan esittelivät tuotteitaan omissa chalet-tiloissaan. Hävittäjävalmistajat esittelivät tuotteitaan kutsuvieraiden ohella myös suomalaisyleisölle. Väkijoukosta erottautuivat jälleen ranskalaisvalmistaja Dassaultin oranssinväriset lähes Hankkija-lakin näköiset lippalakit. Niitä jaettiin lauantaina noin 12 000 kappaletta. Kaikkiaan orasseja lakkeja oli varattu viikonloppua varten huimat 25 000 kappaletta eli kontillinen. Lippalakkeja oli jaossa myös muilla valmistajilta. Alueella näkyi myös punaisia, sinisiä, harmaita ja siniharmaita lippalakkeja. Aamupäivän ensimmäisessä näytösosuudessa nähtiin Ilmavoimien historiasta tutut Fouga Magisterit ja Douglas DC-3 -koneet. Tuolloin ilmaan nousivat myös Flying Finn -ohjelmanumeron Hawkit, joiden kyydissä olivat ralliautoilija Kalle Rovanperä ja F1-kuljettaja Valtteri Bottas. Lentonäytöksen avasi virallisesti puoliltapäivin tehty lippuhyppy ja Ilmavoimien komentaja Sampo Eskelisen avauspuhe. Neljä F/A-18 Hornet -hävittäjää saapui yllättäen horisontista ja teki näyttävän hajoituksen kohti taivasta. Kaksi koneista laukaisi lisäksi soihtuja eli omasuojaheitteitä. Valitettavasti esitys tuli täysin yllättäen ja harva ehti sen kuvata. Taivaalla nähtiin historiallinen 1920-luvun Fokker D.VII -koneen replika, Valtion Lentokonetehdas Viima sekä kolmen sukupolven koulukoneiden yhteislento. Siinä oli mukana neljä Ilmavoimien entistä Saab Safir -koulukonetta. Perässä lensi neljä Valmet L-70 Vinka konetta. Niitä seurasi yksi tuleva koulukone Grob G115E. Historialliset lentokoneet olivat esillä myös toisessa osuudessa, kun ilmassa nähtiin Saab 35 Draken -hävittäjä. MiG-aikakautta edustamaan tarkoitettu MiG-15-suihkuhävittäjä ei valitettavasti päässyt saapumaan paikalle. Syy jäi epäselväksi. Seuraavaksi oli vuorossa Rajavartiolaitoksen Koala -helikopterin sammutusnäytös sekä Maavoimien NH Industries NH90- ja Hughes MD500-helikoptereiden vauhdikkaat esitykset. Erikoisuutena nähtiin myös Ilmavoimien Pilatus PC-12NG - ja Gates Learjet 35A/S -koneiden yhteislento. Tuolloin ilmaan nousi myös Midnight Hawks, joka lensi poikkeuksellisesti osan esitystä viidellä suihkuharjoituskoneella. Viides kone täydensi upeasti esitystä. Erityisesti matalalla hitaasti kiitotietä pitkin savut päällä tehty ohilento sai yleisön spontaaneihin aplodeihin. Odotettu kolmas näytösosuus sisälsi ensilinjan hävittäjäkoneiden esityslennot. Aluksi ilmassa kuitenkin nähtiin harvinainen kahden konetyypin suorituskykyvertailu, kun Ilmavoimien Hawk ja Hornet lensivät yhdessä esitellen kaarto- ja nousukykyään sekä maksiminopeuttaan vaakalennossa ilman jälkipolttoa. Niiden jälkeen ilmaan nousi ensimmäinen HX-hanke-ehdokas, Super Hornetista kehitetty EA-18G Growler. Suorityskykyisen hävittäjän esityslentoa rajoittivat koneen omistavan US Navyn asettamat maksiminopeus ja G-raja, joka oli viisi. Dassault lennätti näytöksessä kahta liikehtimiskykyistä ja äänekästä Rafale-hävittäjää nimellä Dynamic Duo. Niitä seurasi Eurofighter Typhoonin vauhdikas lentoesitys, jossa koneen tehot tulivat hyvin esiin etenkin pystysuorassa nousussa, Siinä hävittäjä katosi pieneksi pisteeksi taivaalle. Typhoonin jälkeen ilmaan nousi Midnight Hawks valmistautumaan myöhemmin luvassa olevaan ohjelmanumeroon. Pian kolme koneista palasi kuitenkin takaisin. Hetken päästä kävi yleisöllekin ilmi, että kyse on lento-onnettomuusvaarasta. Lue tarkemmin tapauksesta uutisestamme: Vaaratilanne lentonäytöksessä - pelastuslaitos varmisti Ilmavoimien Midnight Hawksin laskun. Tapauksen seurauksena lentotoiminta luonnollisesti keskeytyi. Lopulta kerrottiin että lauantain osalta esitykset perutaan kokonaan. Myös Norran vuorokoneen lähtö viivästyi. Loppuillan ohjelmasta jäi lentämättä Saabin JAS 39 C Gripenin esitys ja Ilmavoimien näyttävä Hornet-soolo sekä tarkemmin etukäteen määrittelemätön päätösesitys. Vaaratilanteen jälkeen ilmassa nähtiin enää lennokkeja. Sunnuntain sääennuste on yhtälailla aurinkoinen ja siitä odotetaan mukavaa lentonäytöspäivää Ilmavoimat 100-vuotisjuhlien hengessä. Myös Midnight Hawks lentää normaalisti lauantain tapahtumista huolimatta. Uutista täydennetty 11.30. Lue myös:
|
|||