Lento-osastot ovat matkanneet pääosin Venäjän mantereen tukikohdista kohti Liettuan ja Puolan välissä olevaa Kaliningradin aluetta. Ne ovat myös lentäneet takaisin Venäjälle. Mukana on ollut eri tyyppisiä pommikoneita, hävittäjiä ja kuljetuskoneita.
Latvian puolustusvoimien mukaan lentotoimintaan on osallistunut myös Iljushin Il-76 sekä Antonov An-12, An-26 ja An-72-kuljetuskoneita. Samaten Latvian puolustusvoimat kertoo, että NATO:n Baltiassa päivystävät hävittäjät tunnistivat pelkästään 8. joulukuuta Itämeren yllä neljä Tu-95, neljä Su-27, neljä Su-24, neljä Su-34 ja kaksi MiG-31 -konetta. Lisäksi tunnistettiin yksi Tu-22M -kone.
Ilmavoimien päivänvalossa ottamassa kuvassa oleva Tu-95MS-koneyksilö on runkonumero 27, nimeltään Изборск eli Izborsk ja rekisteriltään RF-94117. Keulassa on nimi ja Izborskin kaupungin vaakuna. Vastavaloon otetun koneen tunnuksia ei voi kunnolla erottaa, mutta mahdollisesti kyseessä voisi olla toinen koneyksilö. Neljällä suurella potkuriturbiinimoottorilla varustettu strateginen pommikone teki ensilentonsa jo 1952. Se oli tuotannossa 90-luvulle asti. Tu-95-konetta (NATO-koodinimi Bear) voi pitää Neuvostoliiton vastineena Yhdysvaltojen Boeing B-52 -pommittajalle. Molemmat tyypit kykenevät kuljettamaan tavanomaisten aseiden ohella niin ydinpommeja kuin risteilyohjuksia. Suomi on Itämeren vilkastuneen sotilaslentotoiminnan takia tehostanut ilmatilansa valvontaa ja mukauttanut aluevalvontaan kuuluvaa tunnistuslentotoimintaa tilanteen edellyttämällä tavalla.
Poikkeuksellisesti Ilmavoimat myös julkisti kuvia venäläiskoneista. Viime aikoina vain Suomen ilmatilaa loukanneesta Antonov An-72 -koneesta on julkaistu QRA-hävittäjän (Quick Reaction Alert) ohjaajan ottama valokuva. +TT+
|
|||