Ilmavoimien historiallinen koulukone VL Viima II takaisin Suomeen lentokunnossa

VL_Viima_IIAinutlaatuinen pala suomalaista ilmailuhistoriaa tekee paluun, kun lentokelpoinen Valtion lentokonetehtaan valmistama Viima II -koulukone saapuu Suomeen kesällä 2015. Kyseessä  on lentokoneita entisöivän Phil Lawtonin tuorein hanke, joka tähtää lentävän museokonelaivueen muodostamiseen. Viima on laivueen ensimmäinen jäsen.

Suomessa asuva englantilainen Phil Lawton on hankkinut omistukseensa Saksan ilma-alusrekisteriin merkityn Valtion lentokonetehtaan Viima II -alkeiskoulukoneen. Kyseessä on toinen kahdesta lentokuntoisesta Viimasta, Suomen ilma-alusrekisteriin merkityn OH-VIF:n ohella. Kone saapuu Suomeen kesällä 2015.

Hurricane_8Phil Lawtonin hankkima kone, alkuperäiseltä rekisteritunnukseltaan VI-3, on ensimmäinen sarjavalmistettu Viima II -kone, joka sai lempinimen ”Haijala”, Suomen ensimmäisen lentomestarin mukaan. Se valmistui vuonna 1939.

Kone ei tule Suomeen samassa värityksessä, kuin otsikkokuvan Viima. Lawtonin hankkima Viima on tällä hetkellä 1940-luvun asussa - avo-ohjaamolla ja Suomen ilmavoimien sodanaikaisella värityksellä varustettuna.

Suomessa Phil Lawton tuli tunnetuksi kesällä 2014 Hawker Hurricane -projektistaan. Suomen Ilmavoimien väreissä esiintynyt historiallinen hävittäjä oli mukana lähes kaikissa kesän suuremmissa ilmailutapahtumissa. Suomen Ilmailutoimittajat ry. palkitsi Lawtonin työstään Follow Me -tunnustuksella.

Hurricane_10Lawton on sittemmin vuoden 2014 aikana myynyt Suomessa esiintyneet Hurricane sekä Texan -koneensa eteenpäin. Silmissä siinsi jo joulukuussa 2014 uusia haasteita.

Lawtonin tavoitteena on perustaa Suomeen lentävä museokonelaivue, ”Finnish Historic Flight”. Nyt hankitusta Viimasta tulisi näin laivueen ensimmäinen kone.

Suomen Ilmailumuseo toimii hankkeessa yhteistyökumppanina ja asiantuntijana.


VL Viima -koulukone

Valtion lentokonetehtaan Viima -kaksitasokone suunniteltiin 1930-luvun puolivälissä korvaamaan tsekkoslovakialaisia Letov S218 A Smolikeja Ilmavoimien koulukoneina. Konetyypin ensimmäinen prototyyppi (Viima I) lensi ensilentonsa tammikuussa 1936, ja toinen (Viima II) lokakuussa 1937.

Ilmavoimat teki Viima II:sta 20 koneen tilauksen, jonka lisäksi Ilmapuolustusliitto tilasi kaksi konetta - kaikkiaan Viimoja valmistettiin 25 kappaletta. 1950-luvulla Viimoja uudistettiin muun muassa kattamalla alkuperäiset avo-ohjaamot kokokuomulla.

Konetyyppi poistui ilmavoimien käytöstä toukokuussa 1960, ja viimeinen ilmavoimien Viima -lento lennettiin elokuussa 1962. Käytöstä poiston jälkeen kymmenen lentokuntoista Viimaa myytiin yksityisille lentäjille ja lentokerhoille, ja niitä käytettiin muun muassa purjekoneiden hinaukseen.

Vuonna 1963, konetyypin poistuttua ilmavoimien käytöstä, kone myytiin yksityisomistukseen rekisteritunnuksella OH-VIG. 1970-luvun alussa kone myytiin ulkomaille, ensin Iso-Britanniaan (rekisteritunnus G-BAAY) ja sittemmin Belgiaan (OO-EBL). Viimeksi kone on ollut Saksan ilma-alusrekisterissä tunnuksella D-EVVI.

 Lue myös: