Siviilitoimijoiden miehittämättömien ilma-alusten koelennot (UAS eli Unmanned Aircraft Systems) ovat päässeet vauhtiin Yhdysvalloissa. Kokemuksia UAS-laitteista kerätään kuudella koelento-alueella. FAA myönsi joulukuussa 2013 kolmeen osavaltioon kaikkiaan kuudelle toimijalle luvan miehittämättömien ilma-alusten koelentämiseen rajatuilla alueilla. "Kaikkien kuuden koelentoalueen toiminta antaa meille enemmän tietoa miehittämättömien ilma-alusten turvallisesta käytöstä ilmatilassamme", sanoi FAA:n johtaja Michael Huerta. Koelentoalueiden lentotoiminnalla pyritään saamaan kokemuksia UAS-laitteista valvotussa ilmatilassa, kommunikaatiosta, matalien operaatioiden turvallisuudesta ja lentäjien koulutuksesta. FAA perustaa erillisen COE-työryhmän (Center of Excellence for Unmanned Aircraft Systems) selvittämään kokemuksia miehittämättömien ilma-alusten toiminnasta näillä alueilla. FAA rahoittaa COE:ta vuosittain minimissään 500 000 dollarilla seuraavien 10 vuoden ajan. Nyt viimeisimmän eli Virgia Techin koelentoalueella toimitaan usean erilaisin UAS-laitteen ja Smart Road Flyerin tarkoutuksena on kerätä tietoa ajoneuvojen ja tieliikenteen kehittämiseksi. Muita käytettäviä UAS-laitteita ova eSPAARO (Electric Small Platform for Autonomous Aerial Research Operations) , Aeryon Sky Ranger, MANTRA2, Sig Rascal, ja AVID EDF-8 micro-UAS. "Olemme aloittaneen uudet ja jännittävän teknologian integraation yhteen maailman vilkkaimpaan ja monimutkaisimpaan ilmatilaan. Kuusi koelentoaluetta ovat avainasemassa tämän haasteen voittamisessa", kommentoi Yhdysvaltain liikenneministeri Anthony Foxx FAA:n tiedotteessa. UAS-koelentoalueiden operaattorit ovat North Dakota Department of Commerce (Pohjois-Dakota), Griffiss International Airport (New York), State of Nevada (Nevada), Virginia Tech (Virginia), University of Alaska (Alaska) ja Texas A&M University–Corpus Christi (Texas). FAA on ensimmäisen kerran antanut luvan miehittämättömän ilma-aluksen käyttöön ilmatilassaan jo vuonna 1990. Lu myös:
|
|||