Kanada tilasi STTC-hankkeessa (Strategic Tanker Transport Capability) Airbusilta neljä uutta Airbus A330 MRTT -ilmatankkauskonetta, joiden lisäksi jopa viisi käytettyä A330-konetta modifioidaan ilmatankkauskoneiksi. Hankinta moninkertaistaa Kanadan ilmavoimien RCAF:n nykyisen kahden CC-150 Polaris -koneen tarjoaman ilmatankkauskyvyn. Uudet monitoimitankkerit tarjoavat myös merkittävää lisää Kanadan ilmakuljetuskykyyn. Kanadan ilmavoimilla on vuodesta 1992 lähtien ollut käytössään CC-150 Polaris (Airbus A310) -koneita, joista kahdesta modifioitiin vuonna 2008 ilmatankkereita. Viiden koneen kokoista Polaris-laivastoa käytetään myös VIP-lennoilla ja joukkojen kuljetuksissa. Nykyinen CC-150 Polaris -laivasto on ollut käytössä yli 30 vuotta ja se lähestyy elinkaarensa loppuvaiheita. Kanada korvaa STTC-hankkeessaan maan ilmavoimien kahden CC-150 Polaris -ilmatankkauskoneen (A310 MRTT) suorituskyvyn kaikkiaan jopa yhdeksällä modernilla ilmatankkauskoneella. Airbusin kanssa solmittu noin kolmen miljardin Kanadan dollarin eli noin kahden miljardin euron arvoinen sopimus sisältää neljä uutta A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) -ilmatankkeria. Niiden lisäksi käytettynä hankituista viidestä A330-200 -laajarunkokoneesta ainakin neljä modifioidaan ilmatankkereiksi. Mukana on myös laaja koulutus- ja ylläpitopaketti. Kanadan hankkimista Airbus A330-200 -laajarunkokoneista vähintään kahdeksan koneyksilöä tulee lentämään harmaassa operatiivisessa värityksessä. Niistä tulee A330 MRTT -monitoimitankkereita, jotka kykenevät myös joukkojen siirtoihin ja evakuointitehtäviin. Yksi koneyksilö jää valkoiseksi tarjoamaan strategista ilmakuljetuskykyä sekä tarjoamaan kuljetusta myös Kanadan hallituksen käyttöön. Tämä koneyksilö voidaan myöhemmin tarvittaessa muuntaa myös A330 MRTT -monitoimitankkeriksi. Uudet A330-200 -laajarunkokoneet valmistetaan Airbusin Toulousen A330 -kokoonpanolinjalla Ranskassa. Sieltä koneet lennetään vuoden 2025 puolivälistä lähtien Espanjan Getafeen ilmatankkausvarustuksen asennukseen. Ensimmäinen A330 MRTT -monitoimitankkeri on määrä toimittaa Kanadan ilmavoimille vuonna 2027. Hankittavista koneista neljä on siis uusia ja viisi on hankittu kaupallisilta markkinoilta käytettynä. Niistä ensimmäiset kaksi käyvät läpi toimitusvaihetta edeltäviä huoltoja, maalauksia sekä muita valmistelevia toimia. Ensimmäiset kaksi heinäkuussa 2022 käytettynä hankittua konetta otetaan vastaan kesän ja syksyn 2023 aikana. Niiden hankintahinta oli 102 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Loput kolme käytettyä konetta ostettiin heinäkuussa 2023 150 miljoonalla Yhdysvaltain dollarilla. Nämä koneet otetaan vastaan vuoden 2024 aikana. Kanadan ilmavoimissa uudet Airbus A330-koneet tunnetaan tyyppimerkinnällä CC-330 Husky. Nimi juontaa juurensa Kanadan ilmavoimien RCAF:n 437. kuljetuslentolaivuesta, jonka tunnuksena Husky on ollut vuodesta 1944 lähtien. Lisäksi Husky on ollut koulutuslennoilla käytetty radiokutsu. Lisäksi huskykoirat ovat tunnettuja erinomaisesta kestävyydestään, kylmyyden kestosta sekä luotettavuudesta ja sitkeydestä. Uusien CC-330 Huskyjen odotetaan lentävän 2050-luvulle saakka. Ensimmäinen käytetyistä koneista toimitetaan samanlaisessa maalauskaaviossa kuin nykyinen CC15001 Polaris, jota on käytetty Kanadan hallituksen tarvitsemiin kuljetuksiin. Kaksi ensimmäistä konetta on Kanadan ilmavoimien käytössä syksystä 2023 lähtien miehistön koulutuksen jälkeen. Kanadan CC-330 Husky -ilmatankkauskoneet varustetaan letku- ja kori -metelmän sekä puomitankkauksen mahdollistavilla ratkaisuilla. Hankittava varustus sisältää myös tarvittavat kyberturvallisuus- ja omasuojajärjestelmät. Monitoimikoneisiin tulee myös Airbusin MEDEVAC-ratkaisut, jotka sisältävät kaksi tehohoitoyksikköä ja muuta lääkinnällistä varustusta. Huskyt eivät tankkaa ainoastaan Kanadan ilmavoimien hävittäjiä vaan mukana on myös Pohjois-Amerikan ilmapuolustuksen NORADin tarvitsema kyky. CC-330 on yhteensopiva mm. Kanadan nykyisten CF-18 Hornetien ja tulevien F-35A -hävittäjien kanssa. Kanadan hankinta on samalla osa Pohjois-Amerikan ilmapuolustuksen modernisointihanketta. Alunperin Kanada oli hankkimassa kuutta CC-330 -konetta, mutta nyt lisäsuorituskykyä on tulossa kolmen lisäkoneen verran. Uudet monitoimitankkerit kehittävät myös Kanadan kansallista ilmakuljetuskykyä tarjoten entistä paremmin mahdollisuuksia joukkojen ja kaluston siirtoihin nykyisten CC-177 Globemaster ja CC-130 Hercules -koneiden lisäksi. CC-330 Huskylla voidaan kuljettaa jopa 300 sotilasta varusteineen. Kalustolla on sotilaallisten tehtävien lisäksi käyttöä myös humanitäärisen avun antamisessa. Uusi Husky-laivasto tarvitsee myös uutta infrastruktuuria ja se toteutetaan yhteen tukikohtaan Kanadan itäosissa ja toiseen maan länsiosissa. Niiden lisäksi tukeutuminen mahdollisestaan vähintään yhteen NORAD-tukikohtaan. Päätöstä tukikohtien sijainnista ei ole vielä tehty. Itäpuolen tukikohdan osalta päätöstä odotellaan tehtäväksi vielä kuluvan vuoden aikana. Ensivaiheessa RCAF:n kahdella käytetyllä CC-330 Huskyllä operoidaan Ottawan kansainväliseltä lentoasemalta. Airbus A330-200 -koneisiin perustuvia A330 MRTT -koneita on käytössä ainakin Australialla, Etelä-Korealla, Isolla-Britannialla, Ranskalla, Saudi-Arabialla, Singaporella ja Yhdistyneillä Arabiemiirikunnilla sekä NATO:lla. Jo toimitetuilla Airbus A330 MRTT -monitoimitankkereilla on lennetty jo yli 270 000 lentotuntia. Airbusin A330 MRTT on voittanut kaikki kilpailutukset, joihin se on osallistunut ohjelman käynnistämisestä lähtien lukuunottamatta USA:n ilmatankkerihankintaa. Siinä voiton vei lopulta Boeingin KC-46 Pegasus. Airbus on saanut A330 MRTT -monitoimitankkereista 76 tilausta 15 asiakkaalta. Airbusilla on 90 prosentin markkinaosuus ilmatankkereista Yhdysvaltain ulkopuolella. MH Lue myös:
|
|||