KLM lensi viimeiset kolme MD11-jäähyväislentoaan 11. marraskuuta päättäen samalla 80-vuotisen yhteistyönsä McDonnell-Douglasin kanssa. Konetyyppi poistuu lopullisesti matkustajakäytöstä. KLM:n viimeinen varsinainen matkustajalento konetyypillä lennettiin 26. lokakuuta Montrealista Amsterdamiin. Se oli samalla viimeinen aikataulunmukainen matkustajaliikenteen mannertenvälinen MD11-lento. Jäähyväislennot, jotka päättävät MD11 aikakauden myytiin loppuun erittäin nopeasti. Lennot operoitiin Florence Nightingale -koneella ( PH-KCD). KLM operoi MD11-koneilla vuodesta 1993 lähtien ja niitä oli sen laivastossa kaikkiaan kymmenen. Hollantilaisoperaattori korvaa epätaloudellisiksi muuttuneet kolmimoottoriset MD11-koneet Airbus A330- ja Boeing 777-koneilla. Seuraavaksi laivastoa uudistetaan, kun KLM vastaanottaa ensimmäiset Boeing 787-9 Dreamlinerit lokakuussa 2015. Vuonna 1986 aloitetun MD11-ohjelman ensilento lennettiin 10. tammikuuta 1990. Helmikuuhun 2001 mennessä niitä valmistettiin kaikkiaan 200 koneen verran. Finnair oli konetyypin avausasiakas vuonna 1990 ja yhtiö operoi koneella aina vuoteen 2010 saakka. Finnairin laivastossa oli parhaimmillaan seitsemän MD11-konetta. MD11 on edelleen suosittu rahtikone ja mm. Suomesta operoiva ja osin Finnairin omistama Nordic Global Airlines lentää edelleen MD11F-koneilla. Lue myös:
|
|||