Norwegian Air Shuttlen vuoden 2014 tulosta leimasi voimakas liikevaihdon ja kapasiteetin kasvu sekä investoinnit tulevaisuuteen. Vuoden 2015 polttoainehintojen suojaukset aiheuttivat merkittävän 459 miljoonaan Norjan kruunuun kustannuksen vuonna 2014. Yhtiön nettotulos oli -1.050 miljoonaa Norjan kruunua, kun se vuonna 2013 oli 322 miljoonaa. Seitsemän voitollisen vuoden jälkeen Norwegian Air Shuttle (NAS) julkisti tänään vuoden 2014 tappiollisen tuloksen. Toistaalta suojausten myötä suuri vuoden 2015 kustannuserä on jo katettu. Yhtiön liikevaihto oli 19,5 miljardia Norjan kruunua, kasvua 25 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna. Tarjotut henkilökilometrit (ASK) nousivat 35 prosentilla ja käyttöaste pysyi korkeana, 81 prosentissa, mikä on kolme prosenttiyksikköä enemmän kuin vuotta aiemmin. Norwegian kuljetti 24 miljoonaa matkustajaa vuonna 2014, kasvua 16 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Neljännen vuosineljänneksen toiminnallinen tulos oli samalla tasolla kuin samalla vuosineljänneksellä vuonna 2013. Polttoaineen hintasuojaus ja heikko Norjan kruunu olivat suurin syy -958 miljoonan Norjan kruunun nettotulokseen. Siirtämällä pääosan Norwegianin laivastosta tytäryhtiö Arctic Asset Aviation Ltd:iin (AAA) on laivaston arvo noussut dollarin kanssa samaan tahtiin. Tällä oli 361 miljoonan Norjan kruunun positiivinen vaikutus yhtiön omaan pääomaan, joka käytännössä kompensoi valuutanvaihtelusta aiheutuneet tappiot neljännellä vuosineljänneksellä vuonna 2014. Vuoden 2014 tuloksen taustat Tämä pitää sisällään koneiden ja henkilöstön vuokrasta (wet lease) syntyneet kustannukset, polttoaineen lisäkustannukset samoin kuin matkustajille tarjotusta majoituksesta, ruuasta ja juomista syntyneet kustannukset. Kustannukset yhtiön EU:ssa sijaitsevan tytäryhtiön viivästyneestä ulkomaisen lentoyhtiön toimiluvasta USAssa olivat 117 miljoonaa Norjan kruunua. Ammattiliitto Paratin lakko toukokuussa 2014 aiheutti 101 miljoonan Norjan kruunun tappiot. "En voi kieltää sitä, että vuosi 2014 oli heikko vuosi Norwegianille. Samaan aikaan näemme useita myönteisiä merkkejä vuonna 2015. Viime vuodelle tyypillistä oli kasvun jatkuminen, kuten uusien kaukoreittien avaaminen. Kasvustrategiamme tuo tulosta globaalin jalansijan vahvistuessa", totesi sanoo Norwegianin toimitusjohtaja Björn Kjos tilipäätöstiedotteessa. "Samalla, kun investointikustannukset ovat olleet suuria, olemme onnistuneet laskemaan yksikkökustannuksia ja uusimaan laivastoamme merkittävästi. Laivaston keski-ikä on nyt neljä vuotta." "Näemme kysynnän laadukkaille ja edullisille lennoille hyvänä vuonna 2015 ja jo ensimmäisen vuosineljänneksen aikana hyödymme edullisesta öljyn hinnasta. Silti ei ole epäilystäkään, että meidän tulee edelleen laskea kustannuksia pysyäksemme kilpailukykyisinä erittäin haastavilla markkinoilla", sanoo Kjos. Neljäs vuosineljännes 2014 Yhtiö kuljetti neljännellä vuosineljänneksellä 5,65 miljoonaa matkustajaa, mikä vastaa kahdeksan prosentin matkustajamäärän kasvua. Tarjottujen henkilökilometrien määrä (ASK) nousi 21 prosenttia ja käyttöaste parani yhdellä prosenttiyksiköllä 81 prosenttiin. Norwegian Air Shuttle Norwegian Air Shuttle ASA, jota markkinoidaan tuotemerkillä "Norwegian", on Oslon pörssissä vuodesta 2003 lähtien noteerattu yhtiö. Norwegian on Skandinavian toiseksi suurin lentoyhtiö ja Euroopan kolmanneksi suurin halpalentoyhtiö. Lähes 24 miljoonaa matkustajaa lentää vuosittain Norwegianilla. Yhtiö operoi 424 reittiä 130 kohteeseen Euroopassa, Pohjois-Afrikassa ja Lähi-idässä sekä kaukolentoja Yhdysvaltoihin ja Aasiaan. Norwegian työllistää noin 4 500 henkilöä Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Virossa, Englannissa, Espanjassa ja Thaimaassa. Yhtiöllä on 258 sovittua tilausta uusista lentokoneista. Norwegian on perustettu vuonna 1993 ja sen pääkonttori sijaitsee Fornebussa, Norjassa. Laivastossa on 96 lentokonetta, joiden keski-ikä on vain neljä vuotta.
|
|||