SAS:n alihankkija Flyben kiista työntekijäliittojen kanssa peruu alueellisia lentoja Suomessa ja Ruotsissa. Lakko vaikuttaa mm. Tukholmasta Visbyyhyn, Kalmariin, Vaasaan ja mahdolliseti myös Turkuun suuntautuviin lentoihin. Taustalla on kiista työehdoista. SAS:lle alueellisia lentoja operoivan Flyben matkustamohenkilökunta ja lentäjät on palkattu töihinsä GEC:n (Global Employer Company) kautta. Ruotsin matkustamohenkilökuntaa edustava Unionen ja lentäjiä edustava SPF ovat pyrkineet neuvotteluyhteyteen GEC:n kanssa saadakseen Ruotsissa työskentelevät työntekijät työehtosopimustensa piiriin. SAS antoi 18. helmikuuta lausunnon, jonka mukaan se odottaa yhteistyökumppaneiltaan työehtosopimusten noudattamista. Ammattiliittojen työtaistelutoimia SAS kuvaa mahdottomaksi hyväksyä. Flybe on lentänyt SAS:n alueellisia reittejä lokakuusta 2015 lähtien ATR72-600 -potkuriturbiinikoneilla. Kaikkiaan koneita on käytössä neljä. GEC on Flyben perustama henkilöstöyhtiö, joka työllistää matkustamohenkilökunnan ja lentäjät SAS:lle operoiduille lennoille. Flybe lentää SAS:lle sopimuslentoja Arlandasta Visbyyhyn, Kalmariin, Rönnebyhyn, Sundsvalliin, Turkuun, Vaasaan ja Tampere-Pirkkalaan. SAS:n lentoja Tukholman Arlandasta Turkuun, Vaasaan ja Tampere-Pirkkalaan operoi Flybe:n lisäksi myös toinen sopimuslentokumppani irlantilainen Cityjet. Se osti lokakuussa 2015 suomalaisen Blue1:n ja työllistää osan sen entisistä työntekijöistä uusilla työehdoilla. SAS on ottanut käyttöön entistä joustavampia tuotantoalustoja ulkopuolisten wetlease-sopimusten avulla. Kaikkiaan yhtiön reiteistä noin kahdeksan prosenttia on sopimuslentämisen piirissä. Yhteistyökumppaneiden pienemmät koneet sopivat reiteille, joilla tarvitaan vähemmän istuimia. Ne mahdollistavat laajemman reittiverkoston. Lue myös:
|
|||