Lappeenrannan kansainvälisen lentonäytöksen ensimmäinen päivä tarjosi vauhdikasta menoa tuulisissa ja välillä kosteissakin olosuhteissa. Päivän päättivät Suomen ja Ruotsin ensilinjan hävittäjien vauhdikkaat ohjelmat. Myös Vedyt ja Atomit tekivät kauppansa. Jopa ruotsalaiset Harvardit ehtivät mukaan sääesteistä huolimatta. Lappeenrannan lentoaseman säätila vaihteli aurinkoisesta ja puolipilvisestä parinkymmenen asteen lämpötilasta rankkoihin sadekuuroihin ja puuskaiseen tuuleen. Erityisesti maavoimien NH90-kopterin esiintyessä vettä tuli todella rankasti. Yleisö haki suojaa kaikista mahdollisista paikoista. Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksen toimivuudesta vastasi kaikkiaan noin sata vapaaehtoista, jotka ovat työskennelleet tapahtuman eteen jo tammikuusta saakka. Vaihtelevassa säässä näytöstä seurasi organisaation antaman tiedon mukaan noin 6000 kävijää. Tuulinen sää aiheutti muutoksia ohjelmaan ja perinteinen lentonäytöksen avaava laskuvarjohyppy tehtiin ilman suurta Suomen lippua. Sääherkkä Gloster Gauntlet ei päässyt tulemaan Lappeenrantaan tuulisen sään vuoksi ja Fouga Magisterkin oli jäänyt teknikaalin takia Kuusamoon. Muutoin vaihteleva ohjelma vedettiin läpi lähes ennakolta ilmoitetun mukaisesti. Mukana oli kuitenkin runsaasti tyhjiä hetkiä. Toisaalta näytösvieraat ehtivät taukojen aikana hyödyntää kenttäalueen palveluja ja myyntipisteitä. Erityisesti he ruuhkauttivat ruokakojun, joka tarjoili perinteisiä lappeenrantalaisherkkuja eli Vetyjä ja Atomeja (lihapiirakka täytettynä kinkulla ja keitetyllä munalla erilaisina versioina). Yleisön lämmittely alkoi laskuvarjohypyillä, Air Veteransin DC-3-koneen saapumisella, suihkumoottoroidun lennokin näytöksellä sekä kotimaisten osaajien taitolentonäytöksillä.
Raskaamman kaluston esitykset pyörähtivät käyntiin maavoimien NH90-kopterin ja Rajavartiolaitoksen koneiden päästessä iltapäivällä ilmaan - valitettavasti sateessa. Säästä huolimatta yleisö lämpeni lopullisesti näytöstunnelmaan Hawk-soolon siivittämänä. Sään muututtua aurinkoiseksi ruotsalaisten Sk.16 Harvard -warbirdien ilmataistelunäytös sekä pääesiintyjän Extra 300 -koneilla lentävän Royal Jordanian Falcons -taitolentoryhmän esitys vetivät yhä enemmän yleisöä kohti näytöslinjaa. Ensimmäisen päivän päättivät suihkumoottorien jyrinällä ruotsalainen JAS 39 Gripen, suomalainen F/A-18 Hornet sekä näytöksen finaalissa nykyistä puolustukykyämme edustavan Hornetin siivellä lentänyt ensimmäinen suihkuhävittäjämme Vampire. Kenttäalue tyhjeni näytöksen päätyttyä nopeasti lännen suunnalta lähestyvän tumman ukkosrintaman alta. Poistuminen pysäköintialueelta sen sijaan uhkasi jämähtää liikenneruuhkaan yksikaistaisten ulosmenoteiden takia. Järjestysmiehet tekivät oikean päätöksen ja avasivat henkilökunnan poistumistien yleisön käyttöön. Myös näytöksen käynnistyessä alueelle pyrkivä autojono ulottui pahimmillaan lentokentältä kuutostielle. Samaten lipunmyyntipisteelle muodostui mittava jono, mutta turvatarkastus sen jälkeen vaikutti vetävän hyvin. Väkeä saapui aluelle vielä iltapäivälläkin. Sadan euron arvoisen mutta koko näytöksen torstaista sunnuntaihin kattavan Spotterilipun lunastaneiden Ramp walk -kuvauskierros perjantaina kello 18 peruttiin yhteisellä sopimuksella sateen takia ja siirrettiin lauantaiaamuun yhdeksäksi. Sekin kuitenkin peruttiin yllättäen, koska Lappeenrantaan aikaisin lauantaiaamuna saapuneiden Harvardien piti päästä harjoituslennolle. Suurta haittaa kierroksen peruuntumisesta ei ollut, koska aidatulla alueella olevat koneet olivat hyvin nähtävissä ja siten kuvattavissakin. Sunnuntaipäivän paremman sääennusteen toivotaan houkuttelevan paikalle lauantaita enemmän kävijöitä. Silloin on mahdollista päästä mukaan nauttimaan Suomen ilmailuliiton päälentonäytöksen tunnelmista. Portit aukeavat kello 10. Lentonäytöksen ilmoitettu tavoite on 20 000 kävijää viikonlopun aikana.
Lue myös:
|
|||