Maavoimat on vastaanottanut tänään 18. kesäkuuta viimeisen Suomen tilaamista kahdestakymmenestä NH90-kuljetushelikopterista. Vastaanottoasiakirjat allekirjoitettiin Jämsän Hallissa. Viimeinen toimitettu helikopteri lentää tunnuksella NH-221. Uttiin on puolestaan saatu SOCITEC:n NH90 MRTD -simulaattori. NH-221 -koneen luovutustodistuksen allekirjoittivat Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksesta Jussi Ristimäki ja NH Industriesin puolesta Ernst Heckert (kuva alla). Helikopteripataljoona on nyt saanut käyttöönsä kaikki 20 konetta. NH90-kuljetushelikoptereiden hankinnasta päätettiin vuonna 2001. Maavoimat vastaanotti ensimmäisen NH Industriesin toimittamista helikoptereista vuonna 2008. Helikoptereiden toimituksissa on ollut viivästyksiä, ja ensimmäiset helikoptereista otettiin käyttöön vajaasti varusteltuina IOC-väliversioina (Intial Operational Capability). Näiden helikopterien varustelu saatetaan lopulliseen versioon Patrialla Jämsän Hallissa vuoden 2018 loppuun mennessä. Patria toimii Pohjoismaissa sekä NH90-helikoptereiden kokoonpanijana että tekee niiden huoltoja, korjauksia ja antaa teknistä tukea niin rauhan kuin poikkeusolojenkin aikana. Helikopterien toiminta ja koulutus aloitettiin maavoimissa väliversion helikoptereilla, mikä on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Myös helikopterien käytettävyyden parantamisessa on edistytty viime aikoina merkittävästi. Edessä ovat siis 15 NH90-helikopterille tehtävät modifikaatiot eli ns. retrofit-hanke. Sen aikana koneet muutetaan IOC- ja IOC+ -versioista lopullisen ns. FOC-konfiguraation (Full Operational Capability) mukaisiksi. Viisi viimeistä konetta on rakennettu suoraan FOC-versioiksi. NH90-helikopterien tukikohta on Utin jääkärirykmentissä. Puolustusvoimien mukaan ne sopivat suorituskykyisinä hyvin eri tehtäviin normaali- ja poikkeusoloissa. Helikoptereilla on osallistuttu useisiin harjoituksiin kotimaassa ja ulkomailla sekä Euroopan unionin taisteluosastoon. HNH90-helikoptereita on myös käytetty virka-aputehtävissä, kuten etsintä- ja pelastustehtävissä sekä palonsammutuksessa. Patria vastaa toimitettujen NH90-koptereiden huollosta rykmentin välittömässä läheisyydessä yhdessä Puolustusvoimien kanssa. Yhtiöllä on huoltohalli Utin kentän siviilipuolella.
Nyt Uttiin saatu laite onkin samanlainen, jota Ranskassa käytetään NH90 Caiman -kopterin ohjaajien kouluttamisessa. MRTD:ssä on kiinteä ohjaamo ilman sitä liikuttavaa ns. Full Flight Simulator -toimintoa. Tällainen koneen lentotilojen G-voimien esittäminen nostaisi simulaattorin hintaa merkittävästi. MRTD:n istuimissa on kuitenkin 3D-toiminto, joka antaa ohjaajille viitteitä koneen liikkeistä. MRTD mahdollistaa helikopteriohjaajien tyyppi- ja kertauskoulutuksen tukemisen kotimaassa mukaan lukien lentoturvallisuuden kannalta välttämättömien hätä- ja poikkeustilanteiden kertaamisen. Simulaattorilla voidaan harjoitella taktista lentotoimintaa eri tasoisissa sää- ja valaistusolosuhteissa sekä uhkaympäristöissä ja sitä voidaan käyttää myös lentoteknisen henkilöstön koulutukseen. Lentosimulaattorilla voidaan kouluttaa miehistöä kustannustehokkaasti kotimaassa. Lue myös:
|
|||