Helsingissä järjestetään 21.-22. marraskuuta kansainvälinen miehittämättömiä ilma-aluksia koskeva konferenssi. High Level Conference on Dronesin aiheina ovat mm. miehittämättömän ilmailun tulevaisuus ja uuden teknologian hyödyntäminen. Tapahtumaa isännöivät Suomen liikenteenturvallisuusvirasto Trafi ja Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA. High Level Conference on Drones on miehittämättömän ilmailun joka vuosi pidettävä Euroopan päätapahtuma. Edellisvuonna tapahtuma järjestettiin Puolan Varsovassa. Helsingin Finlandia-talolla järjestettävän vuoden 2017 High Level Conference on Drones -tapahtuman pääpuhujat ovat Euroopan liikennekomissaari Violeta Bulc, liikenneministeri Anne Berner, EASA:n johtaja Patrick Ky ja Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu. Konferenssissa keskustellaan mm. miehittämättömän ilmailun tulevaisuuden kehityssuunnista, miehitetyn ja miehittämättömän ilmailun yhteensovittamisesta sekä uusista teknologista ratkaisuista. Aiheena ovat myös uudet liiketoimintamallit esimerkiksi pakettikuljetuksissa tai autonomisiin droneihin perustuvassa taksiliikenteessä. Miehittämättömät ilmailualukset ovat yksi nopeimmin kehittyvistä toimialoista, jotka tarjoavat uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja kasvumahdollisuuksia niin Suomessa kuin Euroopassa. Yksin Suomessa UAS-operaattoreita oli marraskuun alussa 1847. Näillä toimijoilla on käytössään 2337 ilma-alusta. Painoltaan ne vaihtelevat 500 grammasta 40 kiloon. Yli 10 kiloisia laitteita edellämainituista on vain noin neljä prosenttia. Konferenssivieraita tulee 35 eri maasta yhteensä lähes 400, mm. kotimaisista ja kansainvälisistä järjestöistä, tutkimuslaitoksista ja viranomaisorganisaatioista. Mukana on myös merkittävä joukko teollisuuden edustajia. Konferenssivieraiden lisäksi Finlandia-talon kongressisiiven täyttävät parinkymmenen näytteilleasettajan erilaiset UAV-ratkaisut. Näytteilleasettajien joukossa ovat mm. Airbus ja BAE Systems. Suurimman laitteen näyttelyyn tuo kuitenkin kotimainen Pohjonen Group. Sen UCA145 (Unmanned Cargo Aircraft) -protomalli on suunniteltu kuljettamaan 100 kg:n rahtikuormaa. Nykyisen 145 kg:n MTOW:n omaavan UCA145:n koelento-ohjelman odotetaan alkavan lähiaikoina. Pohjonen Groupin tavoitteena on kuljettaa autonomisella miehittämättömällä ilma-aluksella 1000 kg rahtia 1000 kilometrin päähän viiden vuoden sisällä. Teknologiset ratkaisut tähän ovat olemassa jo nyt. Ensimmäisen seminaaripäivän päätteeksi alan toimijat BAE Systems, AirMap, Arctic Drone Labs, DroneRadar esittelevät lyhyesti toimintaansa. Tapahtumassa on mukana myös Euroopan lentäjäliitto ECAC (European Cockpit Association). Tapahtumasta on tarjolla myös webcast-lähetys. Helsingissä järjestettävän High Level Conference on Drones -tapahtuman päätteeksi odotetaan Helsinki Declaration -julkilausumaa.
|
|||