Oulussa katsojat voivat verrata kumpi on kuningas taivaalla; MiG-29 vai F-16. Jos asiaa kysytään Puolan koneestaan ylpeiltä MiG-29-lentäjiltä, vastaus tulee nopeasti – MiG-29 ei anna lähitaistelussa mahdollisuuksia F-16-koneille. Suomen Ilmailuliiton päälentonäytökseen saapuu kaksi Puolan Ilmavoimien MiG-29 konetta. Toinen koneista lentää soolotaitolentoesityksen.
Tämä oli ensimmäinen kerta kun MiG-29-koneet esittäytyivät lännessä. Aikaisemmin koneesta oli vain suttuisia satelliittikuvia. Puolan ilmavoimilla on 32:n MiG-29-koneen laivasto joista 26 on yksipaikkaisia ja kuusi kaksipaikkaisia. Puolalle toimitettiin kylmän sodan vuosina 1989-1990 yhdeksän yksipaikkaista ja kolme kaksipaikkaista konetta. Vuonna 1996 Puola osti Tsekin Ilmavoimilta kymmenen konetta lisää. Myös Saksa myi 22 MiG-29-konetta Puolalle muodollisella yhden euron hinnalla 2004. Koneet olivat vanhoja DDR:n Ilmavoimien koneita, jotka Saksojen yhdistyessä päätyivät jäivät Luftwafelle. Saksa lensi niillä toistakymmentä vuotta. Nyt nämä kylmän sodan kuninkaat ovat täynnä länsimaista elektroniikkaa ja ne on modifioitu täysin NATO-yhteensopiviksi. Puola on syystäkin ylpeä suorituskykyisistä MiG-29-hävittäjistään, jotka ovat käytössä ainakin vuoteen 2020 saakka.
Päälentonäytös palaa Ouluun lähes kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen. Suuri yleisö ja alan harrastajat ovat suuresti muistelleet 1997 Oulu International Airshowta, joka keräsi lähes 40000 katsojaa viikonlopuksi Oulunsalon lentokentälle. Lentonäytöksen virallinen sivusto osoitteessa: www.tourdesky.fi. Tapahtumalla on myös oma facebook-seinä. Tapahtumaan on tarjolla eri hintaisia päivä- ja viikonloppulippuja sekä oma tarjontansa myös spottereille ja VIP-vieraille. Lippuja voi ostaa Piletti.fi -palvelusta. Lentonäytöksen johtajana toimii kokenut lentonäytösosaaja Perttu Karivalo. Vastuullisena kaupallisena järjestäjänä toimii tapahtumajohtaja Kimmo Piispanen. Lue myös:
|
|||