Hyvinkään lentokentällä järjestetään 1.-3. elokuuta Moottori- ja Rallilennon SM-kilpailut. Samalla lennetään Ilmavoimien Ritarimaljakilpailu, jossa eri joukko-osastot kilpailevat vuosittaisesta kiertopalkinnosta. Paikalle odotetaan noin 25 kilpailijaa ja kymmenkunta konetta. Ilmavoimat tuo myös useita Vinka-koneita. Moottorilennon kilpailutoimintaa SM-tasolla on Suomen Ilmailuliiton toimesta järjestetty jo vuodesta 1953. Lajin harrastajat ovat ikään tai sukupuoleen katsomatta osallistuneet PM- ja MM-kilpailuihin. Kilpailuissa kilvoitellaan asioissa, jotka on opeteltu jo lupakirjakurssilla. Lennon suunnittelu, tarkka suunnistaminen matkalennolla ja turvalliset sekä tarkat laskut myös pakkotilanteissa kehittyvät lajin parissa. Erityistä kalustoa ei tarvita, sillä kilpailuun voi osallistua lentäjälle tutulla koneella. Laji soveltuu hyvin myös nykyiselle ultrakevyt-kalustolle. Muut tarvittavat välineet ovat laskukiekko, viivain, kartta ja sekuntikello. Peruslentotaitoa parhaimmillaan on oikea ilmaisu kertomaan mitä kolmesta osa-alueesta koostuva laji pitää sisällään. Kilpailijat aloittavat 1-1,5 tuntia ennen ilmaannousua tehtävän lennonvalmistelun. Siihen kuuluu mm. navigaatiolaskelmien tekeminen, kartan valmistelu, ja reitin varrelta otettuihin valokuvakohteisiin tutustuminen. Kilpailijat lähtevät lennolle määrättynä aikana ja hakeutuvat reitin aloituspisteelle annetun ohjeen mukaisesti. Aloituspiste pyritään ylittämään sekunnilleen määrättynä ylitysaikana. Suunnistuslento tulee lentää mahdollisimman tarkasti reittiviivaa pitkin ennalta määrätyssä aikamittaulussa sekä löytää reitin varrelta olevat valokuvat ja lakanamerkit, jotka merkitään karttaan. Tehtävä lennetään noin 300 metrin korkeudella ja se kestää yleensä noin 60 - 70 minuuttia. Lennon päätteeksi kilpailijat esittävät järjestäjälle kartan, johon reitiltä paikannetut kuvat ja lakanamerkit on merkitty. Suunnistuslento tallennetaan GPS tallentimella, josta saadun datan perusteella suoritetaan lennon arviointi ja pisteytys. Laskukokeessa kilpailijat suorittavat neljä erilaista pakkolaskua jäljittelevää tarkkuuslaskua. Kahdessa laskussa moottorin teho on käytettävissä ja kahdessa laskussa moottoritehon on oltava tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäyntilaskuissa kuvataan tilannetta, jossa moottori on sammunut. Laskukokeessa kilpailija saa virhepisteitä sen mukaan kuinka kauas nollakohdasta maakosketus osuu. Lisätietoja SM-kilpailusta:
|
|||