Rationaalisella tasolla kaikki tietävät, että lentäminen on tilastollisesti turvallisempaauin autoilu, jota moni harrastaa päivittäin. Mielikuvista on kuitenkin vaikea päästä eroon, Norwegianin lentokapteeni Ilkka Luode kertoo, mitä lentopelko on ja mitä sille voi tehdä. "Lentopelkoa ei aiheuta yksin lentäminen, vaan siihen vaikuttavat muutkin tekijät, kuten ahtaan ja korkean paikan kammo. Lentokoneen hallitsemattomuus on vaikuttava tekijä, koska matkustaja ei ohjaa lentokonetta eikä voi poistua koneesta kesken lennon", pohjustaa Luode. Lentopelkoa on tutkittu kansainvälisissä tutkimuksissa. Lentämisen kokee epämiellyttävänä hieman vajaa kolmannes väestöstä. Kahdeksalla henkilöllä sadasta pelko saa mittasuhteet, joka estää lentämisen. "Kuten monet fobiat, lentopelko herättää epämiellyttäviä tunteita myös lentämisestä puhuttaessa, lentokoneen nähdessään, lentokentälle mentäessä tai ilmailusta kertovaa ohjelmaa tai elokuvaa katsottaessa". Aikaisempi dramaattinen kokemus voi aiheuttaa ahdistusta, samoin terrorismin ja turbulenssin pelko saavat monen otsalle hikihelmiä. Jos lentäminen on esimerkiksi työn takia paras tapa liikkua, moni lentopelkoinen yrittää aktiivisesti päästä eroon negatiivisista mielikuvistaan. Tarjolla on monenlaisia keinoja meditaatiosta lentopelkokurssien käymiseen. Lennon turvallisuutta seurataan maasta taivaalle ja takaisin Rohkaisuryyppy ei ole paras tapa lieventää pelkoa, mutta ei se kiellettyäkään ole. Tulee tosin muistaa, että korkealla lennettäessä elimistö reagoi alkoholiin herkemmin kuin maan kamaralla. "Yritämme helpottaa lentoa jännittävien oloa monella tavalla, ja on tietenkin muistettava, että lentoyhtiöille turvallisuus on prioriteetti numero yksi". Luode sanoo, että Norwegianin lentäjät ja matkustamohenkilökunta ovat tottuneet auttamaan lentopelosta kärsiviä. Kannattaa mainita lennolle tullessaan, jos kärsii pelosta. Näin lentoemännät ja stuertit osaavat ottaa asian huomioon ja kertovat esimerkiksi, mistä erilaiset lennonaikaiset äänet syntyvät. "Norwegianin lennoilla on myös koneeseen tultaessa ohjaamon ovi auki niin, että halutessaan pelkäävä matkustaja voi käydä tervehtimässä kapteenia ja perämiestä. Tutustuminen voi helpottaa oloa". Turvallisuuden paras vakuus on pitkä ja yhteen hitsattu ketju, joka varmistaa turvallisuuden turvatarkastuksista ja lähtöselvityksestä koneen tarkastukseen ja huoltoon. Lennoille on lentosuunnitelma ja pilotit ovat jatkuvasti yhteydessä lennonjohtoon, joka varoittaa mahdollisista säähaitoista tai lumisista laskeutumiskentistä. Lennon aikana käytettävät järjestelmät ovat luotettavia ja varmistavat, että kone on reitillä ja lento sujuu kuten pitääkin. Mittarit hälyttävät, jos jotakin poikkeavaa tapahtuu. Lentokapteenit saavat jälkikäteen sähköpostiinsa kyselyn, jos jotain poikkeavaa on tapahtunut, eli seurantaa on vielä lennon jälkeen. Luoteen mukaan turbulenssi ja ukkonen pelottavat eniten. Näistä kuulutetaan aina ja nykyiset koneet ovat rakenteeltaan ja materiaaleiltaan niin kehittyneitä, että suurikaan turbulenssi ei aiheuta niille vaikeuksia. "Vinkkinä kehottaisin ajattelemaan faktoja, ei mielikuvia. Lentäjät ja muu lentohenkilökunta ovat rautaisia ammattilaisia ja ylpeitä työstään. Ja eihän kukaan viettäisi työaikaansa ilmassa, jos se todella olisi vaarallista", Luode summaa.
|
|||