Tuhoutuneiden BAe Hawk Mk66 -koneiden ohjaimissa oli kaksi kokenutta kouluttajaa, jotka olivat myös Hornet-lentäjiä. Kyseessä oli Lentosotakoulun HW2-kurssiin kuuluva kaartotaisteluharjoitus, jossa kolmas osapuoli oli oppilas. Tarkka tapahtumahetki oli 12.07, kerrottiin Ilmavoimien tiedotustilaisuudessa. Siihen, käyttikö menehtynyt lentäjä heittoistuinta, ei otettu kantaa. Onnettomuudessa menehtyi 30-vuotias kapteeni, jolla oli lentokokemusta noin 1000 tuntia. Hän ohjasi toista parina toimineista Hawk-suihkuharjoituskoneista, jotka lensivät kaksi vastaan yksi -kaartotaisteluharjoituksessa vastustajana Lentosotakoulun oppilaalle. Toiminta tapahtui Kauhavan KD-harjoitusalueella 1500 metrin yläpuolella noin 70 km koilliseen kentästä. Pilven yläraja oli 900 metriä. Onnettomuuden sattuessa lento oli kestänyt 37 minuuttia. Kaartotaisteluharjoituksessa sininen torjujapari pyrkii liikehtimään punaista konetta vastaan niin, että maali voidaan tuhota. Punainen kone puolestaan pyrkii irtautumaan taistelusta tai tuhoamaan torjujaparin. Onnettomuudessa sinisen parin Hawkit törmäsivät toisiinsa. Koneet putosivat Perhon kunnan alueelle lähelle Salamajärveä. Asutusta ei ole lähistöllä. Hylyt putosivat suhteellisen lähelle toisiaan. Hälytys onnettomuudesta annettiin kello 12.10 ja mukana ollut kolmas kone jäi lentämään ympyrää. Sitä ohjannut 24-vuotias luutnantti laskeutui myöhemmin turvallisesti Kauhavalle. Etsinnöissä oli mukana Vinka Kauhavalta, Karjalan Lennoston F/A-18 Hornet ja neljä helikopteria, mm. Utin Jääkärirykmentin NH90. Laskuvarjon varassa heittoistuinhypyn jälkeen maahan lasketunut toinen lentäjä, 31-vuotias kapteeni käveli itse ambulanssiin. Hänen vammansa eivät ole hengenvaarallisia. Kello 18 alkaneessa Ilmavoimien tiedotustilaisuudessa Kauhavalla ei otettu kantaa siihen, ehtikö menehtynyt ohjaaja käyttää heittoistuinta. Aiemmin iltapäivällä tiedotusvälineet kuitenkin kertoivat, että molemmat lentäjät olisivat ehtineet hypätä. Tiedotustilaisuudessa ei myöskäään vastattu kysymykseen, löydettiinkö menehtynyt ohjaaja koneestaan. Ilmavoimat kertoi kuitenkin iltapäivällä ensitiedotteessaan, että onnettomuuden jälkeen oli tehty havainto kahdesta pelastusvarjosta taivaalla. Molemmat tuhoutuneet suihkuharjoituskoneet olivat Patrian modernisoimia BAe Hawk Mk66 -versioita, jotka ostettiin Sveitsistä käytettyinä poikkeuksellisen edullisesti vuonna 2007. Niitä jäi nyt jäljelle 16 kappaletta. Lentosotakoululle on jo toimitettu 14 modifioitua konetta. Nyt tuhoutuneilla oli lennetty melko tarkkaan 1000 tuntia kummallakin. Niiden suunniteltu käyttöikä oli 6000 tuntia ja käyttöaika vuoteen 2035.
|
|||