Parlamentti päätti äänin 306-344, että vuonna 2011 alkavan EU:n lentoliikenteen päästökaupan päästöoikeudet jaetaan lentoyhtiöille sen mukaisesti, miten korkeilla täyttöasteilla niiden koneet lentävät.
Järjestelmä suosii mm Lontoo, Pariisi, Frankfurt, Amsterdam välillä liikennöivien yhtiöiden, British Airways, Lufthansa, Air France, ruuhkaisia vuoroja. Finnairille ja SAS:lle olisi ollut reilumpaa, että päästöoikeudet olisi jaettu koneen kuljetuskapasiteetin ja ympäristöystävällisyyden mukaan. Yhtiöiden koneet palaavat usein päivällä vajaalla kuormalla Euroopasta. Samainen "ongelma" toistuu myös Lapin lennoilla kevät aikaan.
Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglundin mukaan päästökaupasta aiheutuu Finnairille vuodessa noin 50 miljoonan euron kustannukset. Samalla hän harmittelee ettei päästökauppamalli ei suosi lentoyhtöiden investointeja uusiin ympäristöystävällisiin koneisiin vaan sen sijaa "kannattaisi" jakaa ilmaisia lippuja koneiden täyttämiseksi.
Kenties luvassa on kotimaahan entistä pienempiä koneita ja kapasiteetin pudotessa hinnat taas nousevat.