Pipistrel menetti sähkölentokoneensa moottorin ja mahdollisuuden ylittää kanaali ensimmäisenä

Pipistrel_AE_close_1Slovenialaisen Pipistrelin aie ylittää Englannin kanaali ensimmäisenä Alpha Electro -sähkölentokoneella kukistui moottorivalmistajan yllättävään vetäytymiseen viime metreillä. Kanaalin ylitys akkujen voimalla on yksi sähkölentämisen haasteista. Nyt suoritus kirjattaneen Airbusin E-Fanille.

Pipistrel ja sen ranskalainen toimija Finesse Max olivat ehtimässä kanaalin ylitykseen Alpha Electro -koneellaan ennen Airbusin E-Fan -konetta. Suunniteltu lentopäivä 7. heinäkuuta ei kuitenkaan koskaan toteutunut, sillä moottorivalmistaja Siemens vetäytyi hankkeesta. Pipistrelin toimitusjohtaja Ivo  Boscarol kummastelee äkkinäistä käännettä.

"Englannin kanaalin ylittäminen on kenties sähkölentokoneen viimeinen voitettava haaste. Sähkövoimalla lentävät koneet ovat nykyisin yhtä tehokkaita, kuin polttomoottorikoneet olivat Louis Blériotin aikaan 106 vuotta sitten. Solar Impulse 2 -koneen suorituksista huolimatta kanaalin ylitys olisi saavuttamisen arvoista", kommentoi Boscarol.

Pipistrel oli valmistellut Englannin kanaalin ylittävää sähkölentokoneen lentoa lokakuusta 2014 lähtien. Lupa Ranskan ilmailuviranomaiselta heltisi viikko sitten. Haave oli määrä toteuttaa 7. heinäkuuta aamulla kello 10.00.

Hanke kaatui kuitenkin 5. heinäkuuta, kun Alpha Electro -koneen moottorivalmistaja Siemens lähestyi Pipistreliä kirjallisella moottorin käyttökiellolla, jota oli tehostettu lakitoimilla.

Pipistrel_AE_engine_1"Saimme kirjeen, jonka olivat allekirjoittaneet Siemens e-aircraftin johtaja ja kaupallinen johtaja. Kirjeessä sanottiin, että moottorin nykyversiota ei ole suunniteltu, koelennetty eikä hyväksytty lennoille veden yläpuolella. Moottorin käyttö kiellettiin kaikilta toimijoilta vesialueen yläpuolella. Lisäksi siinä pyydettiin ilmoittamaan moottorin sijainti ja palauttamaan se välittömästi. Moottorivalmistaja uhkasi estää kaikki mahdolliset lennot myös lakitoimin", kertoo Pipistrel tiedotteessaan 8. heinäkuuta.

Pipistrelin mukaan sen Alpha Electro -koneella on kaksinkertainen kantama kilpailijaansa E-Faniin vain kolmasosan hinnalla. Suurimpana Pipistrelin etuna olisi kuitenkin ollut koneen saatavuus lyhyellä toimitusajalla. Tämä tosin ei toteudu ilman Siemensin moottoria.

Pipistrel_AE__1Alpha Electro on Pipistrelin viides sähkölentokoneprojekti ja toinen, joka on toteutunut kaupalliseksi tuotteeksi saakka. Sen 85 kW moottori painaa vain 14 kiloa ja on yhtä tehokas kuin Rotax 912 -sarjan moottorit. Koneen toiminta-aika on tunti, jonka lisäksi se tarjoaa 30 minuutin reservin.

Pipistrel lisää vettä myllyyn kertomalla, että se toi ensimmäisen kaksipaikkaisen sähkölentokoneen markkinoille sekä ensimmäisen nelipaikkaisen täyssähkökoneen maailmassa. Kaikki kolme slovenialaisvalmistajan sähkökonetta ovat sen mukaan maailman kymmenen Englannin kanaalin ylitykseen kykenevän sähkökoneen joukossa.

Pipistrelin tiedote: Electric cross-Channel flight: official statement

Lue myös: