Finavian Rovaniemen lentoasema avattiin 80 vuotta sitten 21. kesäkuuta 1940. Lentotoiminta käynnistyi kahdelta Someroharjulle valmistuneelta nurmipäällysteiseltä kiitotieltä vielä saman vuoden aikana. Nykyisin Rovaniemen lentoasema on Finavian lentokenttäverkoston kolmanneksi suurin matkustajamäärillä mitattuna. Aero Oy eli nykyinen Finnair avasi reitin Rovaniemen lentokentälle vuonna 1940. Tuolloin ei lennetty suoraan Helsingin lentoasemalle vaan tarjolla oli todellinen yhdistelmälento Jäämerelle saakka Helsingistä Petsamoon. Yksi välilaskupaikka oli uusi Rovaniemen lentoasema, jonka kiitotien poikki kulkee leveyspiiri 66° eli pohjoinen napapiiri. Välilaskujen kanssa kokonaismatka reitillä Helsinki–Tampere–Vaasa–Kokkola–Oulu–Kemi–Rovaniemi–Sodankylä–Petsamo oli lähes Finnairin nykyisen kaukolennon mittainen eli noin 8,5 tuntia. Nykyinen suora Helsinki-Rovaniemi lento kestää noin tunnin verran. Toisen maailmansodan aikana lentoasema tuhoutui merkittävästi ja jälleenrakennustyöt käynnistyivät vuonna 1948. Aeron säännöllinen reittiliikenne käynnistyi saman vuoden kesällä reitillä Helsinki-Vaasa-Kemi-Rovaniemi. Aeron säännöllinen lentoliikenne Rovaniemelle muuttui ympärivuotiseksi kesällä 1951. Kysynnän kasvaessa Rovaniemellä vaihtuivat DC-3 -koneet suurempiin Convair Metropolitan koneisiin. Vuonna 1960 Rovaniemen 2100 metriä pitkä kiitotie sai kestopäällysteen 2100 ja reitillä nähtiin tämän seurauksena myös Caravelle-suihkukoneita. Rovaniemen lentoasemasta tuli vuonna 1974 myös Lapin lennoston kotipaikka. Nykyiseen 3000 metrin pituuteen Rovaniemen kiitotie 03/21 laajeni vuonna 1981. Lentoasemalla on käytössä myös huonon näkyvyyden olosuhteisiin ILS CAT II -tarkkuusmittarilähestyminen. Terminaalirakennuksen tuorein laajennus valmistui ensimmäisiltä osiltaan marraskuussa 2019. Se kasvatti matkustajatilojen määrän 6 000 neliömetristä noin 10 500 neliömetriin, joka on tarpeen erityisesti joulusesongin aikaan. Laajennuksen myötä Rovaniemen lentoaseman matkustajasiltapaikkamäärä nousi kolmeen. Terminaalilaajennus nostaa lentoaseman tuntikapasiteettia nykyisestä kolmesta koneesta viiteen. Kaivattua lisätilaa saatiin mm. matkatavaran luovutusaulaan ja muihin matkustajatiloihin. Rovaniemi oli jo nousemassa suurten joukkoon vuonna 2017. Tuolloin Suomi ja Kiina pääsivät neuvottelutulokseen, jonka mukaan Rovaniemen ja Pekingin välille olisi voitu avata lentoreitti. Vielä toistaiseksi tätä reittioikeutta ei ole hyödynnetty.
|
|||