Embraer KC-390 -koneen ensilento tapahtui jo vuonna 2015. Kolmella koelentokoneella on lennetty yli 2200 lentotuntia ja Brasilian ANAC:n tyyppihyväksynnän se sai lokakuussa 2018. Sarjatuotanto on jo käynnistynyt ja ensimmäinen tuotantokone (004) on määrä toimittaa Brasilian ilmavoimille vuoden 2019 kolmannen neljänneksen aikana. Brasilia on tilannut 28 kuljetuskonetta. KC-390 on taktinen kuljetuskone, joka voidaan varustaa myös ilmatankkauskyvyllä tai palosammutuskoneeksi. Valmistajan mukaan konetyypin elinkaarikustannukset ovat markkinoiden edullisimmat. Nyt koneita ostanut Portugali on KC-390 -ohjelman suurin kansainvälinen kumppani. Maa on osallistunut konetyypin kehitykseen ja tuotantoon. Portugalin OGMA-Indústria Aeronáutica valmistaa koneeseen mm. keskirungon, paneeleja, muotosuojia ja laskutelineluukkuja. Portugalin viiden koneen toimitusten on määrä alkaa vuonna 2023. Uusilla KC-390 -koneilla korvataan aiemmat kuusi Lockheed Martin C-130H Hercules -kuljetuskonetta. Brasilian ja Portugalin vahvistettujen tilausten lisäksi Embraer on solminut aiesopimuksia konetilauksista ainakin Argentinan, Chilen, Kolumbian ja Tsekin kanssa. KC-390 on kahdella IAE V2500-E5 -suihkumoottorilla varustettu ylätasokone. Sen pituus on 35,2 metriä ja siipien kärkiväli 35,05 metriä. Kone on suurin, jonka Brasilian ilmailuteollisuus on koskaan valmistanut. KC-390:n maksiminopeus (VMO) on 470 solmua ja MMO 0.8M. Lakikorkeus on 36000 jalkaa.
KC-390:n kantama 23 tonnin hyötykuormassa on noin 2500 kilometriä ja pisimmillään siirtolennoilla jopa yli 8000 kilometriä. Maksimissaan kone voi kuljettaa rahtia 26 tonnia. Ramppialue mukaanluettuna rahtivolyymia olisi 170 kuutiometriä.
|
|||