Lockheed Martinin Suomen Puolustusvoimille toimittama Dragon Shield -järjestelmä on saavuttanut lopullisen FOC-tason (Final Operational Capability). Ilmavoimien Airbus C295M -kuljetuskoneeseen (CC-1) integroitu moderni laitteisto korvaa aiemman Fokker F.27 -koneeseen (FF-1) sijoitetun elektronisen tiedustelun järjestelmän. Yhdysvaltalainen Lockheed Martin kertoi 9. helmikuuta, että sen toimittama Dragon Shield -järjestelmä on saavuttanut täyden valmiuden Suomen Puolustusvoimissa. FOC-tasoa edelsivät viimeiset koelennot, joiden aikana arvioitiin myös koneen lentokelpoisuusvaatimuksia siviili- ja sotilastoiminnassa. "Olemme toimittaneet innovatiivisen järjestelmän, joka täyttää asiakkaan tarpeet. Teimme yhteistyötä suomalaisten kanssa, jotta järjestelmän huoltovarmuus voidaan taata Suomessa", kommentoi Lockheed Martinin C4ISR-alan (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) apulaisjohtaja Rob Smith. Ilmavoimien Airbus C295M -kuljetuskone on modifioitu siten, että Lockheed Martinin valmistama valvontajärjestelmän ja työpisteet sisältävä kontti voidaan siirtää koneeseen ja siitä pois. Näin varmistetaan koneen monitoimikyky vastaisuudessa myös miehistön tai rahdin kuljetustarpeisiin. Suomen Ilmavoimilla on käytössään kolme C295M-kuljetuskonetta. Niistä ensimmäiset kaksi otettiin vastaan vuonna 2007 ja viimeisin vuonna 2011. Kuvassa alla C295M-koneen rahtitila varusteltuna lääkintäevakuointikäyttöön. Modifioidun koneen lisäksi Lockheed Martin toimitti Puolustusvoimille myös maa-asemalaitteet, jotka tukevat elektronisen tiedustelun Dragon Shield -järjestelmää. Valmistajan mukaan toimitettu laiteratkaisu on avoin ja modulaarisesti toteutettu. Näin mahdollistetaan tulevaisuuden päivitykset. Samaten voidaan varmistaa järjestelmän ajantasaisuus läpi sen elinkaaren. Dragon Shield -järjestelmä tilattiin vuonna 2010 yhdysvaltalaiselta Lockheed Martin Overseas Corporation -yhtiöltä. Kokonaisjärjestelmän sopimuksen mukainen hankintahinta Airbus Space and Defence (CASA) C295M -kuljetuskone mukaan lukien oli 112 miljoonaa euroa. Sopimuksen alkuperäinen toimitusaika oli vuonna 2013. Vaikka järjestelmä oli saatu Suomeen jo aiemmin ja asennettu lentokoneeseen, kokonaisuus osoittautui teknisesti odotettua monimutkaisemmaksi. Valvontajärjestelmän saattaminen sopimusehtojen mukaisesti hyväksyttävälle tasolle ja kaikkien sopimukseen kuuluvien osien toimittaminen kesti siten suunniteltua pitempään. Valvontajärjestelmä ja muut hankintakokonaisuuteen liittyvät toimitukset on otettu vastaan kesän 2017 aikana. Järjestelmätoimittaja ja Puolustusvoimien logistiikkalaitos ovat sopineet toimitusten myöhästymisen kompensoinnista. Ilmavoimat poisti Fokker F.27 -koneitaan vuodesta 2004 alkaen. Ensimmäisenä vahvuudesta poistui FF-2 ja vuonna 2013 sitä seurasi FF-3. Ne luovutettiin koulutusvälineiksi Winnovan ammattioppilaitokselle Poriin. Tiedusteluversiossa ollut FF-1 puolestaan palveli Ilmavoimia vuoden 2015 loppupuolelle. FF-1:n edeltäjä Ilmavoimissa oli radiotaajuuksien seurantaan tarkoitettu Douglas DC-3 -kone. Lue myös:
|
|||