Monikansallisen Red Flag -harjoituksen lentotoiminta käynnistyy Alaskan laajoilla arktisilla operaatioalueilla 8. lokakuuta maanantai-iltana Suomen aikaa. 19. lokakuuta päättyvässä harjoituksessa simuloidaan ilmasotaa realistisessa ympäristössä. Suomi on ensimmäistä kertaa mukana Red Flagissä.
Red Flag 19-1 -harjoitus sisältää laajoja yhteisoperaatioita, ilmasta maahan ja ilmasta ilmaan -toimintaa, elektronista sodankäyntiä sekä ilmatankkauksia. Red Flag -harjoitukset lukeutuvat maailman vaativimpiin ilmaoperaatioharjoituksiin. "Red Flag-Alaskan operatiivinen ympäristö on hyvin poikkeuksellinen. Samalla toiminta-alueella on käytössä erittäin monipuolisia maali- ja uhkajärjestelmiä, kuten ilmatorjuntayksiköitä, häirintää ja rakennettuja maalialueita, joissa on esimerkiksi lentokenttä ja erilaisia ajoneuvoja", kertoo Alaskan lento-osaston johtaja everstiluutnantti Tomi Böhm. "Näitä kohteita vastaan voidaan toimia myös kovilla ilmasta-maahan -aseilla. Vastaavaa ilmaoperaatioiden harjoitusympäristöä ei ole mahdollista toteuttaa Suomessa." Alaskassa on mukana noin 70 sotilasta ja kuusi Boeing (McDonnell Douglas) F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää. Koneet siirtolennettiin ilmatankkausten tukemana Suomesta Yhdysvaltain ilmavoimien Eielsonin tukikohtaan Alaskaan syyskuun lopulla. Suomalaisten F/A-18C Hornet -monitoimihävittäjien lisäksi Red Flag-Alaskaan osallistuu Yhdysvaltain ilmavoimien (USAF) F-16 Fighting Falcon -hävittäjiä, A-10 Thunderbolt II -maataistelukoneita sekä valvonta-, johto- ja ilmatankkauskoneita. Mukana on myös Yhdysvaltain merivoimien (USN) elektroniseen sodankäyntiin erikoistuneita EA-18G Growler -koneita, Yhdysvaltain merijalkaväen (USMC) F/A-18C Hornet -monitoimihävittäjiä sekä Etelä-Korean ilmavoimien (ROKAF) F-15K Slam Eagle -monitoimihävittäjiä. Harjoitusvastustajana toimii rooliin erikoistunut aggressor-yksikkö, joka käyttää kalustonaan poikkeuksellisesti naamiomaalattuja F-16 -koneita. "Tämän vuoden Red Flag-Alaskassa on lisäksi mukana erittäin laaja yhteisoperaatio Yhdysvaltain maavoimien Arctic Anvil -harjoitukseen, johon liittyy paljon ilmateitse liikuteltavaa erikoisjoukkotoimintaa ja kovapanosammuntoja. Tässä yhteydessä voidaan operaation osaksi suunnitella esimerkiksi Suomen AGM-158 JASSM -rynnäkköohjuksen käyttöä realistisessa taistelutilanteessa", jatkaa Böhm. Ilmavoimien mukaan sallistuminen Red Flagiin kehittää Suomen puolustuskykyä. Se sisältyy puolustusvoimien vuoden 2018 harjoitussuunnitelmaan, joka perustuu tasavallan presidentin ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan (TP-UTVA) joulukuussa 2017 tekemään linjaukseen Suomen osallistumisesta kansainväliseen koulutus- ja harjoitusyhteistyöhön. Red Flagin tavoitteena on kouluttaa ilmavoimien henkilökuntaa toimimaan kansainvälisessä JOINT-ympäristössä ja kehittää F/A-18 -taktiikkaa kehittynyttä uhkaa vastaan. Harjoitus tarjoaa myös mahdollisuuden verrata suomalaisen hävittäjäosaston suorituskykyä mahdollisimman laadukkaan harjoitusvastustajan kanssa. Kumppaneina jo Distant Frontier 1-vaiheessa oli esimerkiksi USAF:n 5. sukupolven Lockheed Martin F-22 Raptor -häivehävittäjiä. "Yhteistoiminta Raptorien kanssa oli mielenkiintoinen kokonaisuus. Harjoittelimme lähi-ilmataistelua 5. sukupolven häivehävittäjien kanssa, mikä oli uutta Suomen ilmavoimille." "Raptoria pidetään yleisesti maailman parhaana ilmaherruushävittäjänä. Hornetin kypärätähtäin ja AIM 9X -infrapunaohjuksemme osoittautui tehokkaaksi järjestelmäksi myös F-22 -konetta vastaan. Tavoitteenamme on jatkaa yhteistoimintaa 5. sukupolven hävittäjien kanssa myös Distant Frontier 2-vaiheessa", avaa Böhm. Red Flag -harjoituksia on järjestetty Alaskan osavaltiossa sijaitsevissa Eielsonin ja Elmendorf-Richardsonin lentotukikohdissa vuodesta 2006 lähtien. Nevadan osavaltiossa sijaitsevasta Nellisin lentotukikohdasta käsin Red Flag -harjoituksia on toteutettu vuodesta 1975 alkaen. Lue myös:
|
|||