Reuters: Norwegian ottaa toisen Dreamlinerinsa liikenteestä Boeingin korjattavaksi

787_norwegian_net(päivittynyt) Norwegian Air Shuttlen Boeing 787 Dreamliner -matkustajakoneiden käyttöönotto on sujunut takkuillen. Alunperinkin myöhässä saadut kaksi konetta ovat rikkoutuneet syyskuussa kuusi kertaa, kertoo Reuters. Norwegian ei hyväksy tällaista vikaherkkyyttä vaan ottaa toisen pois liikenteestä valmistajan korjattavaksi.

Dreamlinerin tilalle kaukolennoilleen Norwegian vuokraa portugalilaiselta Hi Fly -yhtiöltä jälleen Airbus A340 -koneen. Vastaavaa korvaavaa ratkaisua käytettiin, kun Boeing  787 Dreamlinerin tulo viivästyi.

ANA787_JTBS 787:n alkutaivalta on mustannut etenkin JAL:n ja ANA:n  koneiden litium-ioni-akkujen ylikuumenemisten aiheuttama yli kolmen kuukauden lentokielto. Sen yhtiö selätti rakentamalla akkupaketin ympärille eristävän palonkestävän koteloinnin, mutta ylikuumenemisten lopullista syytä ei ole löydetty.

Pienempiäkin vikoja on riittänyt ja Norwegian on saanut niistä osansa - jopa siinä määrin, että Boeingin johtoa on käynyt Oslossa keskustelemassa tilanteesta.

"Koneen luotettavuus ei yksinkertaisesti ole hyväksyttävällä tasolla. Matkustajamme eivät voi elää tällaisen suorituskyvyn kanssa", Norwegianin edustaja kertoi Reutersille.

Myös puolalainen lentoyhtiö LOT on tyytymätön uuteen koneeseensa. Se on antanut Boeingille vuoden loppuun asti aikaa tarjota kompensaatiota mm. lentokiellon aiheuttamista kustannuksista. Muuten LOT uhkaa vetää konevalmistajan oikeuteen.

Uusissa konetyypeissä on aina ns. lastentauteja. Etenkin, jos käyttöön otetaan kokonaan uusia teknologioita kuten Boeing 787:ssa. Kone on rakennettu komposiittimateriaalista ja siinä ei käytetä moottorien vuodatusilmaa. Hydrauliikan sijasta monet järjestelmät ovat sähköisiä. Ja akut ovat perinteisten sijasta litium-ioni-tyyppisiä.

Ethiopian_787_170713_harrikoskinen_flyfinlandfiToisaalta mukana on ollut huonoa onneakin: Ethiopian Airlinesin 787:n tulipalon Lontoossa aiheutti jo kahdeksan vuotta ongelmitta käytössä ollut ELT-hätälähetintyyppi, joita on asennettu eri koneisiin yli 6000 kappaletta.

Vaikka käyttöönottovaiheen ongelmat olivat jopa odottettavissa, maailma on muuttunut. Nykyisin tiedot vioista ja niistä johtuvista peruutuksista leviävät sosiaalisessa mediassa salamannopeasti ja mustaavat lentoyhtiön mainetta. Aiemmin mahdollisista vikaantumisista luettiin - jos luettiin - paljon myöhemmin sanomalehdistä.

 

Reutersin uutinen (englanniksi)