Ruotsin Luftfartsverket on maanantaina perustanut kaksi tilapäistä R-aluetta, joilla rajoitetaan ilmatilan käyttöä Tukholman edustan saaristossa. Samaisilla alueilla on viikonloppuna selvitetty suuren julkisuuden saattamana mahdollista luvatonta vedenalaista toimintaa. Toistaiseksi mitään ei ole löydetty. Ilmailuviranomainen Luftfartsverketin julkistama tilapäinen rajoitusalue R19 Sandhamn on pohjoisempana saaristossa, missä ensimmäiset havainnot perjantaina tehtiin. R21 on eteläisessä Tukholman ulkosaaristossa ulottuen aina Nynäshamniin asti. Tilapäiset R-alueet (Temporary Restricted Area) ulottuvat maanpinnasta 3000 jalan korkeuteen (linkki aluekarttaan jutun lopussa). Lentäminen alueilla on kielletty muutamin poikkeuksin: sotilashelikopterit, poliisi- ja ambulanssihelikopterit, etsintä- ja pelastuslennot (SAR, Search and Rescue) sekä rajavartioston ilma-alukset. NOTAM-tiedotteet (Notice to airmen) alueista R19 ja R21 ovat voimassa alkaen maanantaina 20. lokakuuta kello 13.35/38 ja päättyen molemmat torstaina 24. lokakuuta kello 6.00. Ruotsin puolustusvoimat on etsinyt Tukholman edustan saaristossa selitystä kolmeen havaintoon, jotka viittaisivat jonkinlaiseen vedenalaiseen aktiviteettiin. Försvarsmakten julkaisi sunnuntaina siviilin ottaman kuvan, jossa näkyy saarten välissä merialueella ilmeisesti liikkeessä oleva kohde, joka pian tämän jälkeen painui pinnan alle (otsikkokuva, klikkaa kuvat suuremmaksi). Mediassa on laajasti epäilty, että kyseessä olisi jonkinlainen pienoissukellusvene. Julkaistusta kuvasta tätä on kuitenkin luotettavasti mahdoton päätellä. Rajoitukset liittynevät tiedotusvälineiden käyttämiin ilma-aluksiin, joista operaatiota ja siihen osallistuvia aluksia on kuvattu. Myös meriliikennettä alueella on rajoitettu 10 kilometrin säteellä sotilasaluksista. Ruotsin merivoimien alusten ohella etsinnöissä on ollut mukana helikoptereita. Mediassa julkaistujen videoiden perusteella ainakin Agusta A109 Power -koptereita (Ruotsissa Hkp 15) on lentänyt saaristossa (kuva vasemmalla). Ruotsi osti vuonna 2001 yhteensä 20 tällaista kopteria. Ne soveltuvat myös sukellusveneiden torjuntaan. Ruotsin 80-luvun sukellusvene-etsintöjen kuvista tutuksi tulleita suuria, vihreitä ja kaksiroottorisia Boeing / Kawasaki Vertol Hkp 4A ja 4B -koptereita ei enää nähdä. Viimeiset niistä poistuivat käytöstä vuonna 2011. ++ Tilapäiset rajoitusalueet ja mahdolliset havaintopaikat Googlemaps-palvelussa
|
|||