Ruotsin merenkulkulaitos Sjöfartsverket tilasi viime viikolla seitsemän AgustaWestland AW139 -helikopteria. Ne toimitetaan etsintä- ja pelastustehtäviin varustettuina SAR-versioina. Ensimmäinen kopteri toimitetaan toukokuussa 2013 ja viimeinen 2014. Merenkulkuhallitus vastaa Ruotsissa meri- ja lentopelastuksesta. Uudet keskiraskaat ja kaksimoottoriset AW139-helikopterit sijoitetaan viiteen tukikohtaan eri puolille maata (Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje ja Uumaja). Kopterit päivystävät 24/7. Niillä on 15 minuutin jatkuva lähtövalmius pelastustehtäviin niin merelle kuin maa-alueellekin. Sjöfartsverketin koptereita operoi SMA Helicopter Rescue AB -yhtiö. Sillä on tukikohdissa noin sata työntekijää. Aiemmin pelastustehtäviin on käytetty seitsemää Sikorsky S76 -kopteria. AW139:lla on joka sään toimintakyky sekä pitkä toimintasäde. Sitä käytetäänkin juuri SAR-tehtävissä sekä vaativissa henkilökuljetuksissa öljylautotoille. Suomessa Copterline lentää samalla tyypillä Helsinki-Tallinna -reittiä. AW139 oli myös Viron rajavartioston kopterivalinta. Kopterin suurin matkanopeus on 165 solmua (306 kmh).Toimintasäde on yli 900 kilometriä. Ruotsin SAR-koptereihin tulee FIPS-jäänestojärjestelmä, joka mahdollistaa lentämisen tunnettuihin jäätäviin olosuhteisiin. AW139-koptereita on tilattu lähes 660 kappaletta yli 50 maahan. Niistä on toimitettu yli 500 kopteria.
Lue myös:
|
|||