Ruotsin merenkulkulaitos tilasi seitsemän AgustaWestland AW139-pelastushelikopteria

aw139_sweden_agustawestlandRuotsin merenkulkulaitos Sjöfartsverket tilasi viime viikolla seitsemän AgustaWestland AW139 -helikopteria. Ne toimitetaan etsintä- ja pelastustehtäviin varustettuina SAR-versioina. Ensimmäinen kopteri toimitetaan toukokuussa 2013 ja viimeinen 2014.

Merenkulkuhallitus vastaa Ruotsissa meri- ja lentopelastuksesta. Uudet keskiraskaat ja kaksimoottoriset AW139-helikopterit sijoitetaan viiteen tukikohtaan eri puolille maata (Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje ja Uumaja).

Kopterit päivystävät 24/7. Niillä on 15 minuutin jatkuva lähtövalmius pelastustehtäviin niin merelle kuin maa-alueellekin.

Sjöfartsverketin koptereita operoi SMA Helicopter Rescue AB -yhtiö. Sillä on tukikohdissa noin sata työntekijää. Aiemmin pelastustehtäviin on käytetty seitsemää Sikorsky S76 -kopteria.

AW139:lla on joka sään toimintakyky sekä pitkä toimintasäde. Sitä käytetäänkin juuri SAR-tehtävissä sekä vaativissa henkilökuljetuksissa öljylautotoille. Suomessa Copterline  lentää samalla tyypillä Helsinki-Tallinna -reittiä. AW139 oli myös Viron rajavartioston kopterivalinta.

Kopterin suurin matkanopeus on 165 solmua (306 kmh).Toimintasäde on yli 900 kilometriä. Ruotsin SAR-koptereihin tulee FIPS-jäänestojärjestelmä, joka mahdollistaa lentämisen tunnettuihin jäätäviin olosuhteisiin.

AW139-koptereita on tilattu lähes 660 kappaletta yli 50 maahan. Niistä on toimitettu yli 500 kopteria.

 

Lue myös: