Gaia, Neste Oil, Finnair, Finavia, liikenne- ja viestintäministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö sekä palvelumuotoilutoimisto Diagonal selvittävät yhdessä, voitaisiinko biopolttoaineet ottaa lentoliikenteen käyttöön Helsinki-Vantaan lentoasemalla, josta halutaan kehittää "Bio-hub". Gaia etsii yhteistyössä Neste Oilin, Finnairin, Finavian, liikenne- ja viestintäministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön sekä palvelumuotoilutoimisto Diagonalin kanssa ratkaisuja, joilla biopolttoaineiden käytöstä saataisiin lentoliikenteessä kannattavaa. "Ajankohta on nyt oikea, sillä lentoliikenteen kansainvälisen yhteistyöjärjestön IATAn tavoitteena on, että 10 prosenttia lentoliikenteen polttoaineista olisi vuonna 2017 biopolttoaineita ja että vuoden 2020 jälkeen lentoliikenne kasvaa ilman hiilidioksidipäästöjen lisääntymistä. Lisäksi Suomi on vahvasti sitoutunut edistämään puhdasta teknologiaa ja biotaloutta”. "Nyt on oikea aika miettiä eri toimijoiden kesken, miten lentoyhtiöt voisivat edelleen pienentää päästöjään ottamalla biopolttoaineet kannattavasti käyttöön. Edelläkävijyys voisi olla Suomelle ja Helsinki-Vantaalle globaali kilpailuetu”. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaiseman Tulevaisuuden käyttövoimat liikenteessä -raportin mukaan biokerosiinin käyttöä tulee lentoliikenteessä lisätä kattamaan 40 prosenttia polttoainetarpeesta vuoteen 2050 mennessä. Lentokenttien terminaaliliikenne tulisi olla lähes täysin päästötöntä jo vuonna 2030. Yhtenä työryhmän tavoitteena on kehittää Helsinki-Vantaasta "Bio-hub". Lue myös: Artikkeli: Kohti kestävää kehitystä ja Bio-hubia
|
|||