Finnairin kapasiteetin kasvu oli tammikuun 2019 tilastoissa nopeinta Euroopassa ja Pohjois-Amerikan reiteillä kysyntä puolestaan kasvoi tarjontaa nopeammin. Liikennettä haittasivat tammikuun aikana hankalat sääolosuhteet. Lentoja peruttiin useina päiviä sääolosuhteisiin vedoten. Sen sijaan joulukuussa 2018 alkaneen osaomistusyhtiö Norran työtaistelutoimien ei kerrota vaikuttaneen lentoliikenteeseen. Finnair kuljetti tammikuussa 1 007 800 matkustajaa eli 4,4 % enemmän kuin vuoden 2018 vastaavalla jaksolla. Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi tammikuussa 10,0 %. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 5,7 %, ja matkustajakäyttöaste laski 3,1 prosenttiyksikköä vertailukaudesta 77,0 %:iin. Kaukoliikenteessä kapasiteettia kasvatti joulukuussa 2018 käyttöön otettu uusi A350-lentokone. Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) nousi 7,7 % vertailukaudesta. Lisäkapasiteetti kohdistui uudelle Nanjingin-reitille ja lisävuoroille Osakaan, Hong Kongiin, Phuketiin ja Delhiin. Pohjois-Amerikan kapasiteetti nousi 3,1 %. Euroopan-liikenteen tarjonta kasvoi 16,9 %. Kasvuun vaikutti kapearunkolaivaston koon kasvu yhdellä Airbus A321-lentokoneella vertailukaudesta, lisäistuimet osassa nykyisiä kapearunkokoneita, keskimäärin pidemmät lentoreitit sekä parempi lentokoneiden käyttöaste. Lisäkapasiteetti kohdistui pidempiin Etelä-Euroopan reitteihin ja uusiin reitteihin Stuttgartiin, Lissaboniin, Lyoniin ja Minskiin. Kotimaan liikenteenkapasiteetti kasvoi 1,6 % vertailujaksosta, Hankalat talviolosuhteet ja niistä aiheutuneet lentojen perumiset vaikuttivat etenkin kotimaan ja Euroopan liikenteeseen, mikä näkyy näiden liikennealueiden luvuissa. Myydyt henkilökilometrit kasvoivat koko liikenteessä tarjonnan kasvua hitaammin, mikä näkyi matkustajakäyttöasteissa. Myydyt henkilökilometrit nousivat 3,9 % Aasian-liikenteessä, 11,1% Euroopan-liikenteessä, 3,6 % Pohjois-Amerikan liikenteessä ja laskivat kotimaan liikenteessä 4,3 %. Aasian-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 83,8 %, Euroopan-liikenteen 70,0 %, Pohjois-Amerikan -liikenteen 79,9 % ja kotimaan liikenteen 56,6 %. Matkustajamäärät nousivat Aasian-liikenteessä 4,4 %, Pohjois-Amerikan -liikenteessä 4,5 % ja Euroopan-liikenteessä 8,0 %, mutta ne laskivat kotimaan liikenteessä 4,3 %. Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat tammikuussa 15,2 % vertailujaksosta. Vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 25,9 % pääasiassa Japanin ja Länsi-Euroopan hyvän rahtimarkkinakehityksen ansiosta. Finnairin mukaan suotuisa kehitys oli nähtävissä myös pohjoismaisella markkinalla. Hankalat sää- ja talviolosuhteet Finnairin kotikentällä Helsinki-Vantalla sekä Euroopassa vaikuttivat täsmällisyyteen. Finnairin lennoista 64,7 % (69,4%) saapui tammikuussa aikataulussa. Finnairin lentoliikenteen suoritteet tammikuu 2019
* Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia
** Mukana myös Finnairin ostoliikenne
– Muutos- %: muutos edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden (p = prosenttiyksikköä)
– Tarjotut henkilökilometrit: Tarjottujen paikkojen lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
– Myydyt henkilökilometrit: Matkustajien lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
– Matkustajakäyttöaste: Myytyjen henkilökilometrien osuus tarjotuista henkilökilometreistä
– Tarjotut tonnikilometrit: Matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjottujen tonnien määrä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
– Myydyt tonnikilometrit: Kuljetettujen matkustajien, rahdin ja postin muodostama kuorma tonneissa kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
– Kokonaiskäyttöaste: Myytyjen tonnikilometrien osuus matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjotuista tonnikilometreistä
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||