Ensimmäisenä ilmaan nousi EDM-1 -prototyyppi (Engineering Development Model 1). Lennon aikana kopteri oli leijunnassa ja sitä ohjattiin eri suuntiin korkeintaan 10 metrin korkeuteen asti. Noin 30 minuuttia kestänyt lent "CH-53K:n monia järjestelmiä on jo testattu maassa niin erikseen kuin integroituna Ground Test Vehicle -koneeseen. Koelento-ohjelma vie kopteria nyt kohti tyyppihyväksyntää", sanoi CH-53K-ohjelman johtaja Mike Torok. CH-53K muistuttaa ulkoisesti E-mallia, mutta on huomattavasti tehokkaampi. Siinä on kolme 7332 akselihevosvoiman General Electric GE38-1B -moottoria. Niiden ahtimet on optimoitu toimimaan pölyisissä ja suolaveden kyllästämissä olosuhteissa, joihin merijalkaväen kopterit tyypillisesti joutuvat. Moottoreissa on tehoa 57 prosenttia aiempaa versiota enemmän. Uusi kopteri kykenee kuljettamaan T64-moottoreilla varustettuun edeltäjäänsä verrattuna lähes kolminkertaisen 12,2 tonnin kuorman 200 kilometrin päähän "hot and high" -olosuhteissa.
Merijalkaväelle on tilattu 200 CH-53K-kopteria. Käyttöön ne on tarkoitus saada vuonna 2019. King Stallionista tulee suurin Yhdysvaltojen käytössä oleva sotilaskopteri. CH-53E Super Stallion teki ensilentonsa 1974. Se kehitettiin aiemmasta CH-53 Sea Stallioninsta lisäämällä kolmas moottori. Perusversio teki ensilentonsa 1966. T.T.
|
|||