Utin varuskunnan porttialueella katokseen sijoitettu Messerschmitt Bf 109 -hävittäjä MT-452 siirrettiin torstaina Suomen Ilmailumuseoon Vantaalle. Kone on puoli vuotta esillä hävittäjän Suomeen tulon 70-vuotisjuhlan tiimoilta järjestettävässä näyttelyssä. Suomen Ilmailumuseolla Vantaalla nähtiin tänään todella harvinainen vieras, kun jatkosodan hävittäjäkaluston ykkösnyrkki Messerschmitt Bf 109 G-6 MT-452 laskeutui Ilmavoimien kuljetuslavetilta museon pihalle. Mersun saapuminen aloittaa valmistelujen sarjan, joka johtaa ”Mersut Suomessa 70 vuotta” -erikoisnäyttelyn avajaisiin sunnuntaina 17.3.2013. Se on avoinna yleisölle 29.9.2013 saakka. Erikoisnäyttelyn aikana yhdessä sotamuseon kanssa käynnistyy MT-452 -konservointiprojekti, jonka tavoitteena on saada merkittävä koneyksilö takaisin Utin tukikohtaan entistä ehompana ja varmistaa arvokkaan lentokoneen tulevaisuus. ”Mersut Suomessa 70 vuotta” -erikoisnäyttelyyn liittyy vahvasti museon Bf-109- hävittäjälentokonesimulaattori. Yleisö voi tutustua aitoon Mersu-hävittäjään ja sen jälkeen nousta sotataivaalle simulaattorissa. Erikoisnäyttelyn avaa 17. maaliskuuta kello 13.00 ”Mersut Suomessa 70 vuotta” -seminaari yhteistyössä ilmailumuseoyhdistyksen kanssa. Utin katokseen saadaan Mersun korvaajaksi Keski-Suomen Ilmailumuseosta näytteille Morane-Saulnier M.S.50C -kone. Myös tämä tyyppi on 1920-luvulla lentänyt Utin kentältä. Ensimmäinen Messerschmitt Bf 109 saatiin Suomeen 70 vuotta sitten 10. helmikuuta 1943 ja kaikkiaan niitä lensi Ilmavoimissamme 162 kappaletta. Utin kone on tyyppiä Bf 109 G-6. Se tuotiin Suomeen 23. kesäkuuta 1944. MT-452:lla saavutettiin yhdeksän ilmavoittoa. Sodan jälkeen kone poistettiin aktiivipalveluksesta ja siitä tuli koulutusväline Kauhavalle. Lopullisesti kone poistettiin 1954 ja Sotamuseon pihan kautta Mersu päätyi Santahaminaan muistomerkiksi. Vuonna 1970 MT-452 siirrettiin Uttiin, jossa se korvasi portinvartijana kunnostettavaksi lähtevän MT-507:n (nykyisin Keski-Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella). Kone oli vuosia ulkosalla, mutta lopulta sen suojaksi saatiin katos. Vuonna 1998 Mersu kunnostettiin Finnairin tekniikassa Vantaalla ja se sai sodan aikaiset värinsä. T.T.
Kymenlaakson Ilmakillan MT-452-sivu
|
|||