Go! Aviationin toimintamalli tarjoaa yrityksille uudenlaisen, räätälöitävän ratkaisun lentomatkustamiseen Euroopassa. Lentoyhtiön uniikki ja kustannustehokas matkustuskonsepti on yhdistelmä reittiliikenteen ja tilauslentoliikenteen parhaita puolia. kuukausimaksuun perustuva Go Fly! -matkustuskonsepti on vastaus paljon matkustavien liikematkustajien lisääntyvään tarpeeseen lentää nopeasti ja kustannustehokkaasti reiteillä, jotka he voivat itse valita. Uudessa toimintamallissa lennettävät reitit räätälöidään ja toteutetaan asiakasyrityksien toiveiden mukaan mahdollisimman läheltä lähtökaupunkia ja mahdollisimman lähelle matkan varsinaista päämäärää.
Lentotoimintalupahakemuksen auditoinnit on tehty Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa 21. ja 22. tammikuuta. AOC:n odotetaan tulevan voimaan helmikuun alussa. Ensimmäiset tilauslennot koneella on määrä aloittaa 15. helmikuuta. Tuolloin operoidaan erinäinen määrä chartereita ja esittelylentoja. Varsinaiset Go Fly! -konseptin mukaiset jäsenlennot aloitetaan suunnitelmien mukaan 15. maaliskuuta. Etua asiakasyrityksille syntyy myös konkreettisesta ajan säästöstä. Lennettäessä joustavasti pienten ja nopeasti toimivien lentokenttien välillä ruuhkaisten suurien kenttien sijaan, liikematkustajalta säästyy helposti useita työpäiviä kuukaudessa. Lisäksi varmistetaan ja parannetaan maakunnissa sijaitsevien kansainvälisesti toimivien yritysten toimintaedellytyksiä. Ensimmäinen reitti on Kuopio - Helsinki -Tallinna. Aluksi lennot operoidaan Helsinki-Vantaan kautta mutta operointi Malmilta on edelleen yhtiön tavoitteena. Toinen reittiyhteys josta on käyty keskusteluja on Vaasa - Turku - Tallinna. Siitä ei kuitenkaan ole tehty vielä päätöksiä eikä sopimuksia. Go! Aviation saa toisen Pilatus-koneensa huhtikuun aikana ja kolmatta konetta odotetaan laivastoon touko-kesäkuussa. Molemmat koneyksilöt ovat käytettyjä. Ensimmäisten uusien koneiden hankinnasta on käynnissä neuvottelut lentokonevalmistaja Pilatuksen kanssa.
"Mukaan voisi olla tulossa myös matkustamon katon happinaamarit, jotka mahdollistaisivat operaatiot korkeammilla lentopinnoilla. Valmistaja näkee mahdollisuudet toiminnassa ja kehittää konetta toivomaamme suuntaan." "Lentäjien työllisyystilanne Suomessa on paranemassa, joka on erittäin positiivista. Go! Aviationin lisäksi liikehdintää tapahtuu myös muualla ja pitkään töitä odottavat pääsevät lentämään. Muiden yhtiöiden lentäjähaut eivät tässä vaiheessa vaikuta aloittavan operaattorin toimintaan", kertoo Kekäläinen. Vastaavaa konetyyppiä ei ole tähän mennessä ollut Euroopassa laajemmassa kaupallisessa matkustajakäytössä, kun taas esimerkiksi USA:ssa, Kanadassa ja Australiassa konetyyppi on erittäin yleinen. Konetyypin käyttö tuo siis mukanaan merkittävän kilpailuedun Euroopan markkinoilla.
”Kannattava lentobisnes on mahdollista vain hakemalla asiakkaat etukäteen ja lentämällä heille tarkasti muokattuja aikatauluja ja matkoja”, toteaa yhtiön toinen perustajaosakas, toimitusjohtaja Jorma Kario. "Olemme juuri saaneet päätökseen jälkimmäisen kahdesta siemenrahoituskierroksestamme. Tällä kierroksella keräsimme yhtiölle 1 000 000 euroa lupahakemusprosessiin ja liiketoiminnan käynnistämiseen”, kertoo Kario. Go! Aviation on käynnistämässä kolmatta rahoituskierrosta, jolla tähdätään toiminnan rahoittamiseen sekä kasvuun Euroopan markkinoille. Ensimmäisten kierrosten rahoittajat ovat olleet pääasiassa kotimaasta. Kolmannen vaiheen aikana rahoituspohjan odotetaan laajenevan enemmän myös muualle Eurooppaan. Lue myös:
|
|||