Vanhassa vara... Finnairin uusi globaali markkinointikumppani on tuttu 77 vuoden ajalta

bruun_90_finnairFinnair on valinnut markkinoinnin yhteistyökumppanikseen SEK & Greyn ja kansainvälisen WPP-ketjun. Samalla Finnair siirtyy kansainvälisessä markkinoinnissa keskitettyyn toimintamalliin ja luopuu kymmenestä mainostoimistostaan eri maissa. Tavoitteena on kansainvälisen virtuaalitiimin avulla suunnitella markkinointi eri alueiden liiketoimintatavoitteiden ja kulttuuristen vaatimusten mukaan. 90 vuotta täyttävän Finnairin asiakkuus SEK:n kanssa on kestänyt jo hämmästyttävät 77 vuotta.

Finnair käynnisti syksyllä 2012 kilpailutuksen, jonka tavoitteena oli yhtenäistää markkinointia ja varmistaa, että kansainvälisen kasvun tukena ovat parhaat markkinointikumppanit ja terävin strateginen osaaminen. Kilpailutukseen osallistui seitsemän luovaa toimistoa Lontoosta, Shanghaista, Soulista, Helsingistä, Hampurista ja Amsterdamista.

Erityisesti painotettiin vahvaa Aasian osaamista, sillä Finnair aikoo tuplata Aasian-liikenteensä vuoteen 2020 mennessä. Yhteensä yli 30 markkina-alueen hallinta on tähän asti hoidettu eri maissa toimivien mainostoimistokumppanien tuella. Toimintamallia haluttiin selkeyttää ja kumppaneiden määrää karsia.

Finnairin brändistä ja viestinnästä vastaavan johtajan Jarkko Konttisen mukaan pitkäaikaiselle kumppanille SEK & Greylle asetettiin muita tiukemmat kriteerit. Silti sen suunnitelma katsottiin parhaaksi.

"Kilpailutöiden taso oli erittäin korkea. SEK ja WPP vakuuttivat johdonmukaisuudellaan, strategisella näkemyksellään ja digitaalisella osaamisellaan. SEK pystyi tarjoamaan parhaan luovan konseptin paketin ja kansainväliset työkalut sekä osoittamaan kykynsä uudistua ja rakentamaan myös täysin uudenlaisen tavan toimia WPP-verkoston avulla," vakuttaa Konttinen.

Keskitetyn toimintamallin ansiosta Finnairin markkinointia voidaan tehdä tehokkaammin ja läpinäkyvämmin, kun kymmenen paikallisen mainostoimiston käytöstä voidaan luopua.

Uudessa Lead Creative Agency -mallissa suunnittelusta vastaa WPP:n kokoama kymmenhenkinen virtuaalitiimi, johon on koottu asiantuntijoita niin Aasiasta kuin Suomesta. Tiimi vastaa siitä, että konseptit suunnitellaan eri markkina-alueiden liiketoimintatavoitteiden ja kulttuuristen vaatimusten mukaan.

A330_ net_AY_finnair"Jo 77 vuotta kestänyttä yhteistyötä SEK:n kanssa on nyt hyvä jatkaa, kun tukena on kansainvälisessä, todella tiukassa vertailussa parhaaksi varmistunut maailmanluokan huipputiimi. Ja uudenlainen luova konsepti, joka kestää aikaa ja kehittää Finnairin ulkomailla vahvistuvaa brändiä juuri oikeaan, tulokselliseen suuntaan," uskoo Jarkko Konttinen.

Jorma Suhonen, Holger Erkelenz ja Aarno Knuus perustivat sukunimiensä alkukirjaimista nimensä saaneen SEK-piirtämön Helsinkiin vuonna 1935. Kansainvälistyminen loi suhteet Grey Group -ketjuun.

Yhtiö on luonut mainontaa Finnairille toimintansa alusta alkaen. SEK vastasi myös Finnairin tuoreimmasta brändiuudistuksesta. Yhteisen matkan varrella on saatu lukuisia alan palkintoja.

WPP plc -ketju on maailman suurin markkinointiviestintäverkosto. Sen palkkalistoilla on 162 000 henkilöä 3000 toimipisteessä 110 maassa. ++

 

Lue myös: