Ilmavoimat on käynnistänyt hankkeen Valmet L-70 Vinka -harjoituskoneiden korvaamiseksi. Konekaluston elinkaari on päättymässä vuoteen 2019 mennessä. Korvaavan järjestelmän tulisi olla käytössä osittain jo vuonna 2018. Ilmavoimat kouluttaa kolmipaikkaisilla mäntämoottorisilla Vinka-alkeiskoulukoneillaan Tikkakosken Ilmasotakoulussa vuosittain noin 40 ohjaajaa varusmiespalvelun yhteydessä. He saavat 36 lentotunnin koulutuksen, joka sisältää tyyppi-, mittari-, osasto-, ja taitolentokoulutusta. Koulutuksen tärkein tehtävä on selvittää ohjaajien soveltuvuus puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen lentäjäkoulutukseen. VN-tyyppitunnuksella varustettuja Vinkoja on ollut Ilmavoimien käytössä 30 kappaletta, ja 28 niistä on tällä hetkellä palveluskäytössä. Koneita on modifioitu vuosien varrella ja vuonna 2002 niihin asennettiin Garmin 430 -avioniikkajärjestelmä. Vinka-kaluston laskennallinen lentotuntihinta on noin 650 euroa. Kolme vaihtoehtoista hankintalinjaa Ilmavoimien tarkastelussa on parhaillaan kolme päälinjaa, joiden osalta päätös tehdään vuoden 2014 puolivälissä. Päätös korvaavan lentokaluston tai koulutusjärjestelmän hankinnasta tehdään 2015-2016. Ilmavoimien vaihtoehtoina on oma kansallinen puolustusvoimien sisäinen hanke tai kansallinen yhteinen sotilas- ja siviilihanke. Kolmantena vaihtoehtona on Pohjoismainen yhteistyöhanke Ruotsin kanssa peruslentokoulutuksen osalta. Vinkan prototyyppi LEKO-70 teki ensilennon jo vuonna 1975. Ensimmäinen sarjavalmisteinen Vinka teki ensilentonsa joulukuussa 1979 ja Ilmavoimien käyttöön se tuli Kauhavan Ilmasotakouluun vuonna 1980. Lokakuun lopussa Ilmavoimien palveluskäytöstä poistettiin Valmet L-90 TP Redigot, jotka olivat Vinkan jatkokehitelmiä. Lue myös:
|
|||